Už téměř celý rok se snažím udržet nepříjemné informace před zveřejněním v domnění, že se cosi změní.
Loňský
adventní koncert pořádaný u společného hrobu Lidických mužů jsme prožili
každý po svém. Někdo se bavil, někdo byl opojen a všichni tleskali mimo
mě.
Poprvé
v životě jsem u společného hrobu stál s pocitem viny. Viny za to, co se
zde dnes večer (7.12.2005) připustilo a jak k tomu přijdou ti zavražděni
v hrobě.
Na konci
cesty od muzea, spoře osvětlené několika pochodněmi, byl už zdáli vidět
u hrobu do tmy zářící osvětlený baldachýn a slyšet dětské hlasy zpívající
koledy.
Zrychlili
jsme krok v domnění, že jdeme pozdě.
Poznámka
na pozvánce, že: "Prodej občerstvení je zajištěn od 17. hodin a Vstupné
dobrovolné" nás naplňovala jakousi předtuchou něčeho nečekaného.
Představení
ještě nezačalo. To jen u nasvíceného hrobu byly vztyčeny mikrofony a z
ampliónů se linuly reprodukované koledy přes hrob směrem k divákům.
U improvizovaného
kiosku stála fronta na občerstvení. Na hrobě rozsvícený stromeček. Předvánoční
atmosféru dokresloval prodej svařeného vína.
To vše
hodinu před začátkem představení, jak určovala pozvánka.
Nadešla
chvíle začátku.
Byli
jsme přivítáni ředitelem Památníku Lidice, který jako nosnou označil myšlenku,
"že se tu v těchto místech už dlouhou dobu nezpívaly koledy".
Nepamatuji se ani z doslechu, že by se chodilo s koledami na pietní území, ba ani že by maminka, nebo kdokoliv z Horáků chodil koledovat na zahradu ke hrušni. (V místech, kde stojí dnes kříž u společného hrobu, stávala hruška smolnice).
Kolik úcty a pokory tento hrob za léta od konce války pamatuje! Kolik státníků a pomazaných hlav se přišlo poklonit památce Lidických mučedníků v tichosti i za zvuků hymen a smutečních pochodů.
Jaké myšlenkové
pochody musely předcházet tomuto večeru? Myšlenky umožňující znesvětit
místo posledního odpočinku Lidických mužů, reprodukovanou hudbou a prodejem
alkoholu a prodejem jejich klidu za dobrovolné vstupné.
Účinkující
za to nemohli, přišli zazpívat koledy a písně adventní. Zhostili svého
úkolu tak jak nejlépe uměli. Za režii ředitele PL nenesli žádnou
odpovědnost.
Režie, která umožnila spustit na pietním místě kulturní představení je nevhodná, podepřena pak prodejem alkoholu si zavdá s nevkusností a opovrhováním těmi mrtvými, ať si pan ředitel o tom myslí co chce.
Jsou i další nesmyslné režijní "drobnosti", které by v proudu informací mohly zapadnout. Příkladně dobrovolné vstupné na pozvánce. Nevěřil jsem tomu. Myslel jsem, že tento nepatrný text nad spodním okrajem pozvánky, je anachronismus, editorem textu omylem ponechaný z pozvánky na nějakou předešlou kulturní akci pořádanou v galerii
Ne, nebyl to nedostatek, ale záměr vybírat vstupné, sice dobrovolné, ale přeci jen vstupné u hrobu. Citace odpovědi pana ředitele v následné internetové diskusi tomu nasvědčuje: "Koncert sám byl zdarma a kasička na stole byla ta, kterou máme umístěnou na dary v recepci galerie, to snad není nic závadného. Vždyť provoz PL něco stojí!"
Kam až klesla kulturnost tohoto počinu?
Stál jsem
jako přimražený a čekal ještě nějakou další pohromu. Už nepřišlo nic silnějšího.
Kulturní
program na pietním území a obzvláště u hrobu nemá co dělat.
Na kulturu
jsme měli vždy kulturní dům a máme opět rekonstruovanou galerii.
Myslí si čtenář že příkladně americký gospel, který ve finále představení roztleskal a rozpohyboval děti z pěveckého souboru, stojícího při představení v těsné blízkosti trávníku (kam se za jiných okolností kladou věnce), že to byl to pravé pro zastřelené Lidické muže, kterým měl být tento koncert věnován? ("Gospel songs" jsou duchovní písně severoamerických černochů, za doprovodu tleskání a podupávání)
Nebudu
na tomto místě vyjmenovávat další prohřešky pana doktora proti pietě Lidic,
těch jsme si měli možnost užít v průběhu letošního roku dostatek. Jak to
však vypadá, ještě si užijeme.
Nechci
ani hodnotit jeho "dílo" s ohledem na Lidickou pietu, od toho jsou jeho
nadřízení, ale mohu s určitostí tvrdit, že pietu nectí, přinejmenším způsobem,
který vyžaduje pietní území starých Lidic. Nasnadě je úvaha, zda si ředitel PL nezaměňuje Památník Lidice za kulturní centrum, které musí
za každou cenu vydělávat, tedy i s kasičkou u hrobu. Kulturu dělá ale jinak
dobrou, v kulturním domě, v Lidické galerii. Tam bezesporu výbornou. Ale
nelze zaměňovat prostředí. Na pietním území se každý kulturní program,
tedy i adventní koncert stává nekulturním počinem, narušujícím pietu tohoto
místa. To by měl každý soudný člověk rozlišit. Pořádají se snad koncerty
na nádvoří Strašnického krematoria, nebo na Olšanských hřbitovech? Připadá
vám tento přístup k pietě oněch míst normální? Bylo by to přinejmenším
bez morálky.
Proč jsem
nespěchal s uveřejněním těchto nepříjemných faktů? Protože jsem stále doufal,
že pan ředitel vezme na zřetel důrazné připomínky mojí rodiny,
které jsme mu sdělili písemně hned druhý den po adventním koncertu konaném
7.12.2005 a opakovaně v následných dnech v písemné diskusi, kdy jsme se
mu snažili vysvětlovali v čem tkví podstata piety.
Také
jsme si mysleli, že by to byla veliká ostuda nejen pro pana ředitele,
ale i také pro Lidice. Jenomže po zdrcujících zkušenostech s letošními
internetovými hrátkami, "Totalně vypal Lidice" jejichž ozvěny doznívají
na internetu doposud, jsme dospěli k názoru, že panu doktorovi jsou naše
názory zřejmě cizí, protože je nebere na zřetel a že mu zjevně nevadí ostuda,
která se snáší na jeho hlavu a tudíž by mu snad ani nevadila případná ostuda
Lidická.
Doufali
jsme marně, protože letošní adventní koncert je opět naplánován na pietním
území, tentokráte k dětskému sousoší, jak píše v článku: "Živé, současné
hodnoty" v listopadovém zpravodaji pan Přemysl Veverka.
Pane řediteli,
za moji rodinu Vás tímto veřejně žádám, abyste s okamžitou platností
zastavil veškeré kulturní a prodejní aktivity na pietním území starých
Lidic a přenesl jejich konání na jiná vhodnější, Vámi ovládaná místa uvnitř
obce. On vám to nikdo oficiálně neřekne, ale jděte si takové vaše experimenty
zkoušet někam jinam!
Vypáleným
Lidicím, ani mrtvým v nich to nepomůže a takhle jen vzpomínku na bývalou
obec a obyvatele v ní - naše příbuzné, dokážete znepříjemnit i skalním
lidickým.
Jeden
komentář za všechny: "Já už se nebudu rozčilovat" pronesla
jedna z Lidických žen, po nevydařeném přesvědčování pana ředitele PL
(že internetová reklama není dobrá, aby jí stáhl), když odcházela
ze schůze konané den po spuštění reklamní kampaně Totalbunout of Lidice.
Když zazní v galerii Rybova mše (jak píše pan Veverka), proč by nemohlo Sluníčko zazpívat koledy na stupních schodů vedoucích do Lidické galerie. Oč méně přitažlivé by bylo představení mladých zpěváků příkladně i na schodech galerijní zahrady. Dovedu si živě představit iluminaci svíčkami, tak jako se to dříve tradovalo na schodech obecního úřadu, v dobách, kdy už kulturní dům již nefungoval a kdy ještě nebyla opravena Lidická galerie.
Dopřálo by to klidu pietnímu území o což máte pečovat hlavně vy, pane řediteli.
To že ovládáte a spravujete pietní území vypálené obce Lidice ještě neznamená, že na něm můžete provozovat kulturní akce včetně prodejních aktivit a tím narušovat hrubým způsobem pietu tohoto místa.
Ještě
k vaší myšlence, kterou jste uvedl adventní koncert u hromadného hrobu
Lidických mužů.
"V
těchto místech se už delší dobu nezpívaly koledy" přidávám:
V těchto
místech se už přes šedesát let veřejně nekonzumuje alkohol.
Naposledy
tu popíjela popravčí četa!
Ale na
to jsme vás upozorňovali písemně již před rokem, pane řediteli.