Hned jak
jsem se vrátil z vernisáží uspořádaných na kladenském zámku, chtěl jsem
se pustit, pln dojmů,do psaní. Nějak to ale nešlo. Měl jsem také ještě
jiné starosti a tak se dostávám až nyní k vysvětlení, proč "Zámecká paní"
Ve výstavních
síních a na chodbách prvního patra kladenského zámku byly ten den dvě různé
vernisáže, které však spojoval jediný článek.
Fotoaparát.
Jednak
fotoaparát Josefa Seiferta a podruhé fotoaparát Sáry Saudkové.
V zámecké galerii je od
13. září dostatek diametrálně odlišných fotografií ze dvou různých prostředí.
Fotograf
Josef Seifert v rámci 4. bienále industriální stopy 2007 vystavuje snímky
pořízené v kladenských dolech v dobách kdy se ještě fáralo a tak o uhlí
a zašmírované tváře na fotografiích není nouze. Vybral jsem si jeden
snímek, na kterém jsou vyfotografováni havíři vedle huntu naloženého "černým
kladenským". Důlním vozíku nese nápis, že se jedná o poslední vytěžené
uhlí. Přestože se horníci tváří na fotografii slavnostně, jde přeci
jen o "pohřeb" kladenského hornictví, které bohužel včetně hutnictví
přestalo být na kladensku uznávanou tradicí.
Panu
Seifertovi jsem velmi rád předal upomínkové
zápalky, které okamžitě rozdával přícházejícím návštěvníkům vernisáže,
konečně jak je mezi horníky zvykem, podělil se.
Fotografka
Sára Saudková přivezla na Kladno svoje intimní fotografie jimiž zaplnila
stěny výstavních sálů. Její velkoformátové fotografie lze jen těžko
popisovat. Jsou plné emocí a tak je dobré, když si o nich udělá vlastní
obrázek každý návštěvník sám.
V konfrontaci
s dílem Jana Saudka se dá říci, že byla-li jeho "pravá ruka" (jak Saudek
rád přiznává v jednom ze svých rozhovorů), tak že by mohla být i jeho "dobrým
okem".
Přirozené
a bezprostřední vystupování umělkyně působilo dojmem, jakoby na zámku žila
a provázela všechny přítomné po místnostech a vyprávěla si s nimi.
O čem si povídaly s kladenskou výtvarnicí Ninou Čampulkou sice nevím, ale
podle toho, jak obě vypadaly nadšeně soudím, že to nebylo o něčem nepříjemném.
Tak proto
"Zámecká paní".
V televizním
pořadu pro ženy vystoupila minulý týden Sára Saudková jako host, zároveň
s malou dcerkou. V pořadu "Sama doma" vyprávěla o kojení svých dětí. Proč
redaktoři oslovili právě tuto umělkyni? Protože její fotografie s tématem
kojení zvítězila ve výběru pro připravovaný plakát podporující kojení miminek,
které u nás prožívá svou renesanci.
V Zámecké
galerii na Kladně je od 13. září dostatek diametrálně odlišných fotografií
ze dvou různých prostředí.
Jděte
se tam podívat, obě výstavy stojí za shlédnutí.