"Zámecká paní" a kladenské šachty. 

    Hned jak jsem se vrátil z vernisáží uspořádaných na kladenském zámku, chtěl jsem se pustit, pln dojmů,do psaní. Nějak to ale nešlo. Měl jsem také ještě jiné starosti a tak se dostávám až nyní k vysvětlení, proč "Zámecká paní" 
    Ve výstavních síních a na chodbách prvního patra kladenského zámku byly ten den dvě různé vernisáže, které však spojoval jediný článek.
    Fotoaparát.

    Jednak fotoaparát Josefa Seiferta a podruhé fotoaparát Sáry Saudkové.
V zámecké galerii je od 13. září dostatek diametrálně odlišných fotografií ze dvou různých prostředí.

 
 
    Fotograf Josef Seifert v rámci 4. bienále industriální stopy 2007 vystavuje snímky pořízené v kladenských dolech v dobách kdy se ještě fáralo a tak o uhlí a zašmírované tváře na fotografiích není nouze.  Vybral jsem si jeden snímek, na kterém jsou vyfotografováni havíři vedle huntu naloženého "černým kladenským". Důlním vozíku nese nápis, že se jedná o poslední vytěžené uhlí.  Přestože se horníci tváří na fotografii slavnostně, jde přeci jen o "pohřeb" kladenského hornictví, které bohužel včetně hutnictví přestalo být na kladensku uznávanou tradicí.

    Panu Seifertovi jsem velmi rád předal upomínkové zápalky, které okamžitě rozdával přícházejícím návštěvníkům vernisáže, konečně jak je mezi horníky zvykem, podělil se.

    Fotografka Sára Saudková přivezla na Kladno svoje intimní fotografie jimiž zaplnila stěny výstavních sálů.  Její velkoformátové fotografie lze jen těžko popisovat. Jsou plné emocí a tak je dobré, když si o nich udělá vlastní obrázek každý návštěvník sám.
    V konfrontaci s dílem Jana Saudka se dá říci, že byla-li jeho "pravá ruka" (jak Saudek rád přiznává v jednom ze svých rozhovorů), tak že by mohla být i jeho "dobrým okem".

    Přirozené a bezprostřední vystupování umělkyně působilo dojmem, jakoby na zámku žila a provázela všechny přítomné po místnostech a vyprávěla si s nimi.  O čem si povídaly s kladenskou výtvarnicí Ninou Čampulkou sice nevím, ale podle toho, jak obě vypadaly nadšeně soudím, že to nebylo o něčem nepříjemném.
    Tak proto "Zámecká paní".
 
    V televizním pořadu pro ženy vystoupila minulý týden Sára Saudková jako host, zároveň s malou dcerkou. V pořadu "Sama doma" vyprávěla o kojení svých dětí. Proč redaktoři oslovili právě tuto umělkyni? Protože její fotografie s tématem kojení zvítězila ve výběru pro připravovaný plakát podporující kojení miminek, které u nás prožívá svou renesanci.
    
    V Zámecké galerii na Kladně je od 13. září dostatek diametrálně odlišných fotografií ze dvou různých prostředí.
    Jděte se tam podívat, obě výstavy stojí za shlédnutí.



    Měl jsem ještě jeden pěkný zážitek z vernisáže. Sáře Saudkové se připravené zápalky s její fotografií líbily natolik, že k pěknému úsměvu přidala také polibek. Čtenář může na tomto místě nabýt dojmu, že polibek jsem dostal já osobně. Kdepak, o tom bych mlčel, protože by to o tom nemlčeli ostatní.  Mimo podpisu na nálepku z jedné strany přidala také otisk svých rtů na reversní nálepku krabičky zápalek.  Krabička se tím stala jedinečným sbírkovým předmětem.



Pro zpravodaj 16. Září 2007 Antonín Nešpor  foto sáry Saudkové autor,  reprofoto Josef Seifert archiv autora