Čekal až se uvolní přechod, ale nepřerušená
kolona vozidel v obou směrech mu nedovolila přejít ani po přechodu
pro chodce. Nikdo nezastavil i když už stál na krajnici vozovky, takže
mu autobus prostě ujel.
Není to jeho chyba, ani autobus nejel
příliš brzy. Na vině je opravdu přetížená vozovka z Kladna do Prahy a zpět.
O příčinách, proč se tolik jezdí do Prahy, proč je silnice přecpaná tak,
že vznikají úrazy i smrtelné, jak jsme se mohli přesvědčit opět minulý
týden, nemusím rozebírat.
Po válce to bylo naopak. To jezdily
za prací pražáci do Kladna třikrát denně pendlovaly konvoje autobusů s
dělníky na ranní, odpolední a noční směnu do Poldovky a zpět. Na jmenovkách
jsme mohli číst názvy pražských čtvrtí. Praha Modřany - Kladno a zpět,
Praha Holešovice - Kladno a zpět a tak dále. Individuální doprava
se ještě tenkrát nepěstovala proto byl provoz jen nárazově hustší.
Myslím, že jsem se stal jednou
z prvních obětí "betónky", jak jsme silnici mezi Lidicemi a Buštěhradem
říkali. Díky zakopnutému míči přes bránu buštěhradského hřiště, který skončil
až na betónce, mě hráči nalezli na silnici krvácejícího v bezvědomí.
"Sebrali ho hrobníkovi z lopaty", šeptalo se.
Srazil mě motocyklista a ujel.
Pobyl jsem v nemocnici tři čtvrtě
roku. Prodělal pár operací a díky další čtyřleté intenzivní reahbilitaci
chodím i když ... Mám s tou silnicí svoje zkušenosti a vím tedy o
čem píši.
Ve třetím ročníku základní školy
jsem nebyl klasifikován a musel jsem ho opakovat. Mohu vylíčit strasti
a bolesti, které jsem přetrpěl s nohou, kterou mi na přímluvu maminky u
pana primáře Seidla z Kladenské nemocnice na ambulanci hned neuřízli, ale
vypreparovali rozšiřující se sněť a pak pospojovali co se spojit dalo,
aby podkolení vazy, nervy ani žíly neodumřely.
Tři neděle jsem proležel v horečkách,
jak se tělo bránilo sepsi.
Kdo zná moje pajdání den co den
na autobus, dá mi za pravdu, že to trvalo léta, než jsem začal chodit i
bez ortopedické podpory. Gumovým pásem jsem zdvihal nárt, abych nechodil
"čapím krokem" a neklopýtal po rovině, protože mě noha nechtěla poslouchat.
Málokdo zdravý si dovede představit, jaký je to svízel, když člověk chce
a tělo ho neposlouchá. Já ano, prožil jsem pocit mrtvé končetiny.
Dnes půl Kladna, ne může, ale musí
jezdit za prací do Prahy, protože Poldovka vzala za své. Jenomže
se s tím mělo počítat a měla se už dávno vybudovat rychlodráha obdobná
metru, nebo alespoň vést dálniční přivaděč z Kladna, který byl vyprojektován
v době, kdy se dálnice Praha Slaný budovala. Koridor podél buštěhradské
haldy s vyústěním na přemostění dálnice mezi Bouchalkou a Stehelčevsí by
zajistil klid mezi námi a Buštěhradem. To by se to vyjíždělo z Lidic
i z Buštěhradu a bezpečněji přecházelo na na zastávku autobusů.
Dodnes žádné kloudné a bezpečné řešení
pro chodce není a než tomu tak bude, aktivní bezpečnost (semafor na tlačítko)
na přechodu pro chodce bude scházet.
Následující řádky mohou působit cinicky.
Úrazy i smrťáky se množí, takže "doufejme,
že jich bude přibývat", aby alespoň naše vnoučata už měla na přechodu
tolik potřebný semafor. Kdo rozhodne po kolika mrtvých, či zraněných se
s tím bude už něco dělat?
Celou tu "bídu a denní stresování"
přecházejících nikomu nepřeji. Ani vedení policie, které před lety rozhodlo,
že semafor zde ještě není třeba, toto stresování nepřeji.
Nicméně ve vzduchu stále visí jako
Damoklův meč otevřená otázka:
"Kolik zraněných, či mrtvých je ještě potřeba, aby
se semafor umožňující bezpečný přechod chodcům instaloval?"
Do té doby než o semaforu někdo rozhodne číhá na přechodu smrt!