Zdá-li
se někomu, že neexistuje veřejné mínění, není tomu tak. Začínají se ozývat
lidé, kteří mají zájem o obec a dávají to najevo nejen u piva, ale také
už písemnou formou.
Vyjádřím-li
se veřejně, znamená to, že tak myslím a že mám asi co říci ostatním a hlavně
se nebojím to sdělit veřejně tedy podepsat se. Jen málokdo ví, že
tajné je jen to, co je skrýváno před veřejností. V našich poměrech
je bohužel zafixováno, že když už se něco začne a má na tom někdo svůj
zájem, pak už se to nezastaví, i kdyby to bylo naprosto zcestné.
Každý řekne, s tím už se nedá nic dělat.
Na webu
pana Kučery jsem opět narazil na podobné politikum, kterým je Národní knihovna.
Vyslechl jsem v rozhlase názor zasvěceného, kde se argumentovalo moderností,
jak v Paříži mají také uprostřed dvě stě let staré zástavby supermoderní
výstavbu a nikdo se ničemu nediví. Tedy dnes už po třiceti letech se nediví.
Když dělají
dva totéž, není to totéž!
V Paříži
stojí "Pompiduák" (návrh zadal president Pompidou) neboli "nahá"
chemička" (i jiné názvy to má), samá barevná roura, samá konstrukce a sklo,
sklo a sklo, několik pater, to všechno obklopeno starou zástavbou.
Co to
je? ... galerie mezinárodního významu.
Tedy
lákadlo na tůristy z celého světa. Taky jsem se pokusil dostat dovnitř,
ale po dvou hodinách jsem se nedostal ani do poloviny fronty. Tak jsem
zůstal venku a pozoroval alespoň kejklíře na galerijním nádvoří. Na umění
se musí hned zrána.
Tedy
galerie stále plná návštěvníků a věřte, že moderního umění tam mají na
půl dne prohlížení. Za ty "frantíky" to stojí. Kdo že je autorem návrhu?
Autorů je hned několik, ale pamatuji si jen Piano a Kaplický.
No a jsme
doma.
Na Letné
asi bude Kaplického nová budova, tedy budova? Také plná extravagance a
moderního pojetí architektury. Jenomže pokud v ní bude státní knihovna,
tak je celý plán s extravagantností postaven na hlavu, protože do knihoven
chodí jen specializovaní turisté, možná stipendisté a ti většinou mají
vstup navíc zdarma. Takže ať bude stát "chobotnice" kdekoliv a nebudou
v ní moderní umělecká díla, nebo jiná kultura přitahující turisty,
tak může před ní být sebevětší nádvoří, ale obtékat ho fronta umění chtivých
platících turistů nebude.
Pak ovšem
přirovnání "Pompiduáku" k "chobotnici" postrádá na zajímavosti. Nevydělá,
bude, chátrat a máme zase za co utrácet, Místo, aby nám zaplatili tůristé
údržbu a ještě zbylo na jiný ruch, jako v Paříži, kde se roční návštěvnost
této galerie moderního umění počítá na milióny, budeme opět odkázáni
na naše daně. Kde jen stát bere finance na takové stavby,
když jinde miliardy pro lidi chybějí?
V tom
kontextu lze pochválit projekt našeho kostelíčka, že bude celý betonový
tedy bez údržbový. Beton jsme vždycky v Čechách uměli. Třeba předválečné
betonové bunkry, nebo komíny elektráren, obilní sila, nebo chladící věže
a jistě by se našly i další důležité stavby z betonu, ale podobný betonový kostel
jsem ještě nikde neviděl. Ale to bude určitě tím, že jsem také ještě všude
nebyl.
V nadpisu
jsem přislíbil, že dojde i na reakce dalších občanů. Opět upozorňuji na
komentáře umístěné na stránkách pana Kučery, kde se také otevírá
diskuse na dané téma z níž vybírám jeden názor za všechny
"Jsem katolik, ale mohu zajít do kostela v Buštěhradu. Když kostel,
tak dokončit položení dlažby v západní části obce, rekonstrukci centra
služeb, hřiště pro děti a školky".