K dalším reakcím občanů došlým na propojené stránky Lidické. 

    Zdá-li se někomu, že neexistuje veřejné mínění, není tomu tak. Začínají se ozývat lidé, kteří mají zájem o obec a dávají to najevo nejen u piva, ale také už písemnou formou.
 
    Vyjádřím-li se veřejně, znamená to, že tak myslím a že mám asi co říci ostatním a hlavně se nebojím to sdělit veřejně tedy podepsat se.  Jen málokdo ví, že tajné je jen to, co je skrýváno před veřejností.  V našich poměrech je bohužel zafixováno, že když už se něco začne a má na tom někdo svůj zájem, pak už se to nezastaví, i kdyby to bylo naprosto zcestné.  Každý řekne, s tím už se nedá nic dělat.
 
    Na webu pana Kučery jsem opět narazil na podobné politikum, kterým je Národní knihovna. Vyslechl jsem v rozhlase názor zasvěceného, kde se argumentovalo moderností, jak v Paříži mají také uprostřed dvě stě let staré zástavby  supermoderní výstavbu a nikdo se ničemu nediví. Tedy dnes už po třiceti letech se nediví.

    Když dělají dva totéž, není to totéž!
    V Paříži stojí "Pompiduák" (návrh zadal president Pompidou)  neboli "nahá" chemička" (i jiné názvy to má), samá barevná roura, samá konstrukce a sklo, sklo a sklo, několik pater, to všechno obklopeno starou zástavbou.
    Co to je? ...  galerie mezinárodního významu.
    Tedy lákadlo na tůristy z celého světa.  Taky jsem se pokusil dostat dovnitř, ale po dvou hodinách jsem se nedostal ani do poloviny fronty. Tak jsem zůstal venku a pozoroval alespoň kejklíře na galerijním nádvoří. Na umění se musí hned zrána.
    Tedy galerie stále plná návštěvníků a věřte, že moderního umění tam mají na půl dne prohlížení. Za ty "frantíky" to stojí. Kdo že je autorem návrhu? Autorů je hned několik, ale pamatuji si jen Piano a Kaplický.

    No a jsme doma.
    Na Letné asi bude Kaplického nová budova, tedy budova? Také plná extravagance a moderního pojetí architektury. Jenomže pokud v ní bude státní knihovna, tak je celý plán s extravagantností postaven na hlavu, protože do knihoven chodí jen specializovaní turisté, možná stipendisté a ti většinou mají vstup navíc zdarma. Takže ať bude stát "chobotnice" kdekoliv a nebudou v ní moderní umělecká díla, nebo jiná kultura přitahující turisty,  tak může před ní být sebevětší nádvoří, ale obtékat ho fronta umění chtivých platících turistů nebude.   

    Pak ovšem přirovnání "Pompiduáku" k "chobotnici" postrádá na zajímavosti. Nevydělá, bude, chátrat a máme zase za co utrácet, Místo, aby nám zaplatili tůristé údržbu a ještě zbylo na jiný ruch, jako v Paříži, kde se roční návštěvnost této galerie moderního umění počítá na milióny, budeme opět odkázáni na naše daně.  Kde jen stát bere finance na takové stavby, když jinde miliardy pro lidi chybějí?
 
    V tom kontextu lze pochválit projekt našeho kostelíčka, že bude celý betonový tedy bez údržbový. Beton jsme vždycky v Čechách uměli. Třeba předválečné betonové bunkry, nebo komíny elektráren, obilní sila, nebo chladící věže a jistě by se našly i další důležité stavby z betonu, ale podobný betonový kostel jsem ještě nikde neviděl. Ale to bude určitě tím, že jsem také ještě všude nebyl.

    V nadpisu jsem přislíbil, že dojde i na reakce dalších občanů. Opět upozorňuji na komentáře umístěné na stránkách pana Kučery, kde se také otevírá diskuse na dané téma  z níž vybírám jeden názor za všechny  "Jsem katolik, ale mohu zajít do kostela v Buštěhradu. Když kostel, tak dokončit položení dlažby v západní části obce, rekonstrukci centra služeb, hřiště pro děti a školky".



Pro Zpravodaj 4.3.2008   podle vyčteného z webu sestavil a okomentoval Antonín Nešpor