Měšťanku vychodil
v Buštěhradě a obchodní akademii v Praze na Smíchově, kde maturoval v roce
1936. Vynikal ve fotbale a hokeji, hrál je závodně. Po maturitě pracoval
krátce jako úředník, ale zanedlouho odešel dobrovolně na vojnu. Chtěl k
letectvu, ale narazil na odpor rodičů a tak začínal u pěchoty u 35. p.
pl. Teprve odtud se dostal k letectvu na Školu pro důstojníky letectva
v záloze v rostějově ve VLU (1936-1937)
Praxi letce
pozorovatele prodělal v hodnosti des. asp. u 5. pozorovací letky let. pl.
2 Dr. Edvarda Beneše v Olomouci.
V letech 1937
- 1938 se už věnoval vojenské dráze profesionálně. Začal studovat na Vojenské
Akademii v Hranicích na Moravě. Po vyřazení v hodnosti poručíka letectva
absolvoval ještě aplikační kurz v Prostějově. V srpnu 1938 je přidělen
do Žiliny na letiště k 15. pozorovací letce 3. Leteckého pluku Generála
- letce M. R. Štefánika. Zde působí ve funkci pozorovatele a zpravodajského
důstojníka.
Po okupaci a demobilizaci dostal umístěnku do Nejvyššího úřadu cenového v Praze, kde se setkal s poručíkem pěchoty Josefem Stříbrným z Lidic a také se svým pozdějším nejlepším přítelem poručíkem Václavem Študentem, který pocházel z Hostivice u Prahy.
Do zahraničí
odcházejí všichni tři společně 29.12.1939 přes Slovensko a Maďarsko až
do Jugoslávie. Zde se 10.1.1940 přihlásili do řad československé zahraniční
armády. V cestě pokračovali přes Řecko, Turecko, Sýrii a Libanon. Do Francouzského
přístavu Marseille přijíždějí lodí Providence 8.2.1940.
Ve Francii
se Josef Horák s Václavem Študentem dostávají k letectvu a Josef Stříbrný
odchází k pěchotě, odkud se postupně dostal také k letectvu.
Po pobytu v
táboře Agde byl poručík Horák 6.6.1940 přidělen do leteckého výcvikového
střediska na letišti v Bordeaux-Mérignac. V této době Francie kapituluje.
Se svolením brigádního generála Karla Janouška odlétá do Britanie 17.6.1940
společně s ostatními třiceti československými letci. Dopravní letoun Ensign
přistál na letišti Hendon.
Do svazku RAF
VR byl přijat jako Pilot Officer a po krátkém pobytu v čs. leteckém
depu v Cosfordu se stal 29.7.1940 příslušníkem 311. bombardovací peruti.
Počátky 311.
byly daleko těžší, než měly stíhací perutě, protože z Francie si
letci přinesli minimum bojových zkušeností. Horák byl původně pozorovatelem,
ale jelikož bylo nedostatek palubních střelců, vykonával tuto funkci.
Po odlétání
200 operačních hodin, při nichž absolvoval 35 nočních bombardovacích náletů,
v jejichž průběhu byl dvakrát vyznamenán ČS válečným křížem, dále Čs. medailí
Za chrabrost a povýšen na nadporučíka letectva, se mu splnilo jeho dávné
přání stát se pilotem.
Vyškolil se v průběhu druhé poloviny roku 1941 v pilotní škole 3. EFTS ve Watchfieldu a v zimě 1941 v Schellingfordu. Pak pokračoval u 2.SFTS v Brize Nortonu. Pilotní křídla získal 24. ledna 1942. od února do června 1942 absolvoval operační výcvik u 1429. COTF, a to jako druhý pilot svého přítele F/O Václava Študenta. Po té se vrátil k 311. bombardovací peruti.
Mezitím se oženil
6. prosince 1941 s osmnáctiletou Winifred Mary New ze Stratonu, s níž pak
měl dva syny Václava a Josefa. V rámci Coast Command vykonal dalších 40
operačních letů při honbě za ponorkami v Biskajském zálivu.
V té době se
staly Lidice. Jeho rodiče Anna a Bohumil Horákovi byli popraveni společně
s dalšími 13 příslušníky Horákových a Stříbrných 16. června 1942 v Praze
na vojenské střelnici v Kobylisích.
Hned následný den byli Josef Horák společně s Josefem Stříbrným povoláni do Londýna na Ministerstvo zahraničních věcí, kde podali svědectví o Lidicích před spojeneckými novináři.
Po ukončení své operační činnosti byl Josef Horák odeslán k RAF Staff College v Gerrard's Cross v Buckinghamshiru (Vyská vojenská škola), po jejímž absolvování působil až do konce války jako stačný důstojník u Flying Training Command.
Do osvobozené ČSR si přivezl celou rodinu. Jeho žena Winifred se velmi dobře naučila česky a malý Václav s Josefem uměli česky přirozeně rychleji. Protože v té době ještě nové Lidice nestály, byly pro ubytování lidických vyhrazeny domy po odsunutých němcích ve starých Kročehlavech pod pivovarem.
Z početné rodiny
přežila jen sestra Anna, která se vrátila zcela zlomená z koncentračního
tábora.
V době lidické tragedie
byla ve vysokém stupni těhotenství. Narozenou dceru Věnušku jí esesáci
odebrali a více se s ní neshledala.
Horákově manželce
se v ČSR zalíbilo a snažila se mu nahradit ztracenou rodinu a rodnou obec
budováním vlastního domova.
Štábní kapitán letectva Josef Horák absolvoval po válce VŠV a stejně jako škpt. Josef Stříbrný poté působil jako referent 1. oddělení velitelství letectva hl. štábu. 28. října 1945 byl povýšen na majora a po únorovém převratu 15.3.1948 byl přemístěn od MNO k LU v Prostějově.
Jako důstojník,
pro něhož byl nový režim nepřijatelný však již 12. dubna 1948 odchází ilegálně
do Británie.
Zatímco byl
ve své vlasti degradován, vstoupil opět do RAF. Krátce po tom ale 18.1.1949
při cvičném letu na stroji Dominie za nepříznivého počasí havaroval a zahynul.
Je pochován daleko od vlasti
na hřbitově Witworth Road Cementery ve Swindonu.
O jeho rehabilitaci se pokoušela od roku 1968 jeho sestra Anna, provdaná Nešporová. Teprve po revoluci 1989 se podařilo úplně rehabilitovat Josefa Horáka před čs. právním řádem, s navrácením hodnosti i vyznamenání.
Vyznamenání:
3x Československý válečný kříž (16.4.1941, 2..6.1941, 26.10.1942), Československá
medaile Za chrabrost před nepřítelem (28.10.1940), Československá medaile
Za zásluhy 1. stupně (13.3.1945), Československá vojenská pamětní medaile
se štítky F-VB, The 1939-1945 Star with Atlantic Claps, Air Crew Europe
Star, Defence Medal a War Medal.