O plynových komorách, nebo spíš, že
šel někdo do plynu, jsem věděl ještě daleko dříve než o holocaustu.
Slovní obrat, že „šla na dráty“, nebo že „šla do plynu“,
jsem slýchával už jako malé dítě. Nebylo to nic neobvyklého slyšet toto
spojení, když se „ženský“ (jak si mezi sebou říkávaly) sešly na kus řeči,
u nás doma, nebo u babičky. Povídalo se o všem a my, malé děti jsme byly
při tom.
Při hraní si v jídelním koutě se nám
nějak mimochodem dostávalo naučení historie, tedy, jak to všechno za okupace,
ale i před ní, bylo. Kdy a kde se drávalo peří a jak se ve válce na jedno
ohlášené prase porazili na zapřenou hned čuníci dva a jak se u mlynáře
dříve platilo zrním a jak se hospodařilo, když přišli do vesnice první
wehrmachťáci a dále jak …, no prostě, vyslechly jsem mnohé. Aniž bychom
to chtěly, možná aniž bychom tomu i rozuměly a tuším, že ani vyprávějící
zřejmě nechtěly, abychom některé věci věděly předem, než rozumu pobereme.
Stejně už to od té doby víme.
Když se ženský sešly, ani nevím jaké
to mělo pravidlo, ale čas od času se sešly na kus řeči. Buď u nás doma,
nebo u babičky, nebo i jinde u jiné sousedky po vesnici. To pak byla všehochuť
informací z obce i okolí a komu se co stalo a kde bylo jaké vetrené a co
kdo komu udělal naschvál, nebo nechtěně a o dětech jak rostou, to bylo
o nás, jak rosteme. Valná většina těch povídání končívala chtíc, nechtíc
vzpomínkou na někoho kdo tu už ze starých Lidic nebyl, na lágr a
ženské, které ho nepřežily.
To jsme pak slýchávaly ta slovní
spojení, které nám, malým sice vůbec nic neříkaly ale braly jsme je jako
normální výrazy, které, jak se nám zdálo, užívají všeobecně všude na světě.
Díky tomu vyprávění dnes vím, jak
to tenkrát bylo.
Že v Ravensbrűcku byla plynová komora, kam „šly ty nešťastnice
do plynu“, nebo „na dráty“. Ženy, které už nemohly pracovat pro třetí říši,
pro Hitlera, pro válku, stařenky, které celý život neznaly nic než práci
do úmoru šly do plynu, nebo dostaly smrtící injekci.
Ale do plynu šly i mladší ženy, které
z té vší dřiny byly ve zbědovaném zdravotním stavu, tak že už nebyly pro
fűhrera k žádnému užitku. Nebo ty které se pomátly a ztratily víru spáchaly
sebevraždu tím, že šly na dráty.
V drátěném oplocení tábora byl proud o vysokém napětí
a ten zabíjel každého, kdo se jen dotkl. Bez upozornění, rychle a
spolehlivě.
Vím to, stejně jako to vědí moji vrstevníci
z vyprávění svých maminek a babiček. Vím to ale také díky nahraným výpovědím
mojí maminky.
Nevědí to ale všichni a měli by to
znát. Hlavně příští generace, už kvůli jejich vlastním dětem, aby nesloužily
do umučení nějaké říši, jako podlidé, jako otroci, za které byly i ty z
Lidic v lágru.
Proč to píši?
Ze stejných důvodů, jako to vyprávěly
naše maminky a babičky ve školách dětem. Aby se historie tohoto smutného
období neopakovala.
Navíc to píši také proto, že existují
ve světě nevěřící jedinci, chválabohu, že jen jedinci, nicméně o to výše
postavení. Nevěří, že byly plynové komory v koncentrácích, nevěří, že v
lágrech zahynulo několik (10) miliónů lidí a navíc to hlásají veřejně.
Je to vůči těm umučeným hanebné a pro nás pozůstalé je to zločinné jednání
stejné úrovně, jako násilí páchané na našich.
Mezi těmi samými nevěřícími jsou ale
i ti, co víru propagují a svými názory ovlivňují ostatní na nich
závislé.
Ano mám na mysli biskupa anglikánské církve Richarda
Williamsona, který svými výroky veřejně zpochybnil existenci plynových
komor.
Je mi docela jedno odkud je, kam spěje
a čemu věří ale vím, že se svou nevědomostí staví do pozice válečných zločinců
souzených v Norimberku.
Naštěstí se ale mám o co opřít, když
mohu panu Williamsonovi přednést svědectví z doslechu, ale doložitelné
obrazem i zvukem. Maminčino vyprávění mám zachyceno a uchováno a
dobře uschováno, právě pro takové účely.
Dwight David Eisehower, americký president,
se přičinil hned po osvobození koncentračních táborů, aby se zajistilo
co nejvíce svědectví o tom jaké hrůzy se děly za dráty koncentráků, nechal
pořídit fotografie i filmové záběry. Proč nechal všechno nafilmovat,
zdůvodnil velmi přirozeně:
„Protože přijde den, kdy
nějaký „syn bestie“ bude říkat, že nic takového se nikdy nestalo.“
A ten den již přišel!
Proti Eisenhoverovi stojí najednou
Richard Williamson , anglikánský biskup a veřejně popírá co se stalo.
Ale Williamson nestojí jen proti bývalému americkému
presidentovi, také tehdejší náš president, Edvard Beneš, se i dnes připomíná
svým proslovem nad společným hrobem Lidických mužů:
„Nebude však trvat dlouho a budeme
slyšet různé, všelijak formulované a v systémy vypracované omluvy, výmluvy
a omývání všeho toho, čeho se Němci v této válce tak neslýchaně nelidsky
dopouštěli.“
Proti Williamsonovi stojí všichni,
kteří koncentrační tábory prožili.
V opisu citovaných výpovědí paní Anny
Nešporové, rozené Horákové z Lidic, která prožívala v koncentračním táboře
veškerá příkoří společně s ostatními ženami z Lidic, se lze na straně 55
dozvědět:
Pro nejstarší ženy z koncentračního
tábora Ravensbrűck, byl vypraven vlak, který jel do Osvětimi no a tam bylo
taky hodně našich lidických babiček, které byly v té době na bloku, ne
že by nic nedělaly, ale byly to štrykérky, musely plést.
Z pětatřiceti se jich vrátilo asi pět. Ale v tom pětačtyřicátým
roce vybírali do plynu i nás, i v tom „Industrihof“ lágru.
V další části výpovědi na straně
59:
Přišla jsem do Ravensbrűcku, o nějakou
chvilku později, ne o tolik, ale už nebyla živa z Lidic paní Nováková,
to byla starší paní, selka a potom nebyla živa už ani paní Šroubková.
To byla taky selka, ale ta byla poměrně mladší. Tak ty dvě už nebyly
živy. Jejich smrt jsem už nezažila.
Ale když jsem se ptala jak
zemřely, tak mně bylo řečeno, že paní Šroubková šla na dráty a ta
paní Nováková to taky nemohla všechno snést, tak asi ztratila rozum a tak
jí dali injekci. Oni totiž taky dávali těm lidem injekce, když ztratili
trošinku rozum a to byl jejich konec.
Vysvětlující důkaz, že plynová komora v Ravensbrűcku byla je na straně 61:
Vedle nás blízko, ale ani nevím
z které strany, byl takový malý pomocný koncentrační tábor pro muže. Tam
nebylo moc mužů, ale byli tam na takové práce jako opravy střech,
komíny opravovali a takové podobné práce, anebo obsluhovali plynovou
komoru a pece kde umučené pálili. Tak tam byli taky zaměstnaní muži.
Pro úplnost uvádím jména žen z Lidic, které hrozné podmínky v koncentračním táboře Ravensbűrck nepřežily:
Popel většiny těchto zaplynovaných
a spálených lidických žen je nasypán společně s popelem ostatních zavražděných
z Ravensbrűcku v jezeře Schwedtsee v těsném susedství koncentračního tábora.
Tyto ženy se domů již nevrátily. Ty
co se vrátily je měli v paměti až do své smrti. Přijde však doba,
kdy už je nebude mít kdo připomínat. Tak by se měl v Lidicíh vystavět
alespoň kenotaf s jejich jmény.
Dovětek k plynovým komorám:
Plynová komora v Ravesnbrűcku stála
až do doby, kdy měli přijet komisaři mezinárodního červeného kříže. Také
přijeli, ale plynová komora byla předem rozbourána a místo ní tu byl záhon.
Proč se plynové komory tak narychlo likidovaly? Možná, že na to přijdete
sám, pane Williamsone, ale to byste musel ona místa navštívit společně
s těmi, kteří tam byli vězněni.
Možná že byste pochopil.
Přál bych Vám to, i všem lidem kolem vás,
kteří k vám vzhlížejí a které svou neznalostí uvádíte v omyl.
Pochopte, pane biskupe Williamsone, že existuje
diametrální rozdíl mezi slovy jsem přesvedčen a přesvědčil jsem se! Věříte-li,
či nevěříte je v tomto ohledu irelevantní, ale také zavádějící.
Věřit můžete v písmo svaté, ale o skutcích
lidí se musíte osobně přesvědčit, jinak budete žít v nevědomosti, což byste
jako pastor určitě neměl.
http://zahranicni.ihned.cz/c1-34583860-argentina-vypovida-biskupa-popirajiciho-rozsah-holokaustu
http://www.novinky.cz/clanek/160768-britsky-biskup-bez-novych-dukazu-holocaust-neuzna.html
http://zahranicni.ihned.cz/c4-10070870-34033930-003000_d-nemecti-prelati-vyhodte-biskupa-popirace-holocaustu-znovu-z-cirkve
http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=628783