Karel
Čech
Ve
filmu není jedna jediná skutečně negativní
postava „sudetského Němce“.
Naprostou většinu negativních a odpudivých
postav představují ve filmu Češi.
Jediná skutečně negativní postava Němce je
z Říše dosazený velitel SS s polským
jménen. Většina Němců se k Čechům chová
slušně a snaží se jim pomáhat.
Naprostá
většina Čechů měla tehdy s Němci diametrálně
odlišnou zkušenost, než jak se film
snaží namluvit.
Po zhlédnutí
filmu konečně pochopíte, že za války byli největší zrůdy Češi a nejvíce
trpěli Němci.
Autoři
zcela účelově vybírají z války jen to, co se jim do jejich propagandistického
díla hodí.
Pokud jde například o historický rámec příběhu, je zcela pominut zuřivý a nenávistný boj sudeťáků v roce 1938 za rozbití demokratické ČSR a připojení k Německu. Jsou zcela pominuty teroristické útoky jejich ozbrojeného Freikorpsu proti českému obyvatelstvu (desítky mrtvých) a československým státním orgánům, je zcela pominut teror sudetoněmeckých bojůvek proti českému obyvatelstvu, fyzické napadání Čechů, rozbíjení oken, ničení majetku až po vyhnání z odtrženého území. Je téměř pominut německý teror a vraždění Čechů během celé války. Je zamlčen nenávistný postoj Němců z pohraničí vůči Čechům, naopak, podle filmu, se většina tzv. sudetských Němců chovala k Čechům za války dobře a pomáhala jim. Ve filmu prakticky není mezi skutečně negativními postavami žádný sudetský Němec.
Naopak zářným příkladem charakterního člověka je sudetský Němec mlynář Habrmann. I když jistě i takoví byli, rozhodně představovali velmi vzácnou výjimku. Smutné je, že většina takových Němců nepřežila válku, protože je jejich soukmenovci udali a zlikvidovali. Buď skončili na popravišti nebo v koncentráku. Jediný skutečně negativní Němec je ve filmu šéf SS Kozlowski, ale ten má polské jméno, takže kdo ví, jak to s jeho „němectvím“ bylo.
Češi, se podle filmu měli za války v podstatě dobře a byli to oni, kdo dělali problémy a ohrožovali Němce, třeba budovali v lese skladiště zbraní, nebo roznášeli letáky. Vždyť i tu akci SS a popravu 9 Čechů vyvolali Češi, zabili přece nesmyslně dva německé vojáky. A Češi také kolaborovali a udávali. Takových postav je ve filmu hned několik, aby bylo jasné, jací ti Češi vlastně jsou.
Zraněným německým vojákům, jedoucím z východní fronty, kde způsobili smrt milionů lidí a další nezměrná zvěrstva, jsou věnovány detailní záběry a podrobně je vylíčeno jejich utrpení. Pocta je vzdána i cti německého vojáka a jeho oddanosti velkoněmecké myšlence. Ani vážně zraněný mladší Habermanův bratr nezanevře na Hitlera a válku a netouží po ničem jiném, než se vyléčit a vrátit se na frontu a dál bojovat za svého vůdce. Nechybí ani jeho oddaný vztah k rodné hroudě. Když ho na konci války kdosi vyzývá, aby raději utekl, hrdě prohlásí, že tady je jeho domov.
Ano, Němci jsou v podstatě příkladní lidé, zato Češi jsou zlí, mstiví,
násilničtí, bezcitní, nízcí a hrabiví a po válce jim nešlo o nic jiného,
než zmocnit se majetku slušných a pracovitých Němců. To film umocňuje i
tím, že scény lynčování Němců, hlavně žen a dětí, jsou zařazeny dvakrát
– hned na začátku, aby nebylo pochyb - a na konci. Tím se propagandistický
účinek zvýší, to je známo už z televizní reklamy.
Zcela
je pominut fakt, že všechny tyto hrůzné věci, ke kterým bohužel také došlo,
byly vyvolány tím, co u nás Němci, a mezi nimi převážná část těch tzv.
„sudetských“, šest let dělali a jak se celou tu dobu chovali. Byly vyvolány
tím, že díky své nenávisti vůči jiným národům, především slovanským, rozpoutali
nejstrašnější válku v dějinách lidstva, včetně dosud nevídaného teroru
vůči civilnímu obyvatelstvu, nevyjímaje mučení, vraždění apod. Výbuch,
ve kterém se mísil spravedlivý hněv a řádění lůzy vyvolalo to, co během
války napáchali a jak se chovali.
Nemůžem
být na to hrdí, ale nemůžem to také vytrhovat z dějinné souvislosti a z
ostatních událostí té doby. A nezapomeňme také, že k podobným událostem
došlo těsně po osvobození i v jiných zemích Evropy, například ve Francii,
Norsku, Holandsku, Polsku apod. V roce 1938, by Němce určitě nikdo nevyháněl,
nepřipravoval o majetek, natož aby je lynčoval nebo zabíjel. Tyto strašné
síly tady rozpoutali během války oni a po jejím skončení dopadly i na ně.
Zajímavé je, že vyvražďování Židů je zmíněno velmi okrajově a jen jakýmsi
náznakem. Na nádraží je krátký záběr na vagony, za jejichž okny zahlédneme
tváře a ruce židovských dětí prosících o chleba.
Překvapivé na filmu je, že ukazuje velmi problematickou a velmi negativní
roli katolické církve, která na konci války a po jejím skončení pomáhala
největším nacistickým zločincům, často masovým vrahům a lidským zrůdám,
uprchnout před spravedlností, většinou do Jižní Ameriky.
Manipulace s fakty a fabulace v zájmu propagandistického vyznění.
Neférový přístup autorů a tvůrců spočívá především v tom, že film je prezentován
jako dílo založené na skutečných poválečných událostech v obci Bludov.
To dodává filmu na autentičnosti a příběhu na věrohodnosti.
Jediné,
co však odpovídá historické pravdě, je postava mlynáře Habermanna, který
skutečně zemřel násilnou smrtí těsně po válce. Prakticky vše ostatní už
je vymyšlený příběh, který navíc ani neodpovídá realitě té doby.
Zde je několik příkladů:
1) Mlynář Habermann nebyl ubit zdivočelými českými šovinisty přivázaný na točícím se mlýnském kole, jak film barvitě ukazuje na začátku i na konci, ale byl zastřelen svým opilým kumpánem z hospody údajně proto, že nad ním pravidelně vyhrával v kartách (vrah byl Čech, povoláním holič).
2) Mlynář Habermann neměl za ženu Češku, jejíž otec byl navíc Žid, ale Němku.
3) Není známo a doloženo, že by mlynář Habermann nabízel důstojníkovi SS svůj život za život deseti českých rukojmí, které chtěl důstojník zastřelit. Je jasné, že je to propagandistická fabulace útočící propagandisticky na city.
4) Němci nepopravili v Bludově 9 Čechů za to, že v lese nesmyslně zastřelili dva německé vojáky, ale popravili 23 rukojmí za spolupráci s partyzány.
5) Bludovský farář nevyprovázel soucitně bludovské Němce do odsunu, ale byl za podporu odboje poslán Němci i s kaplanem do Terezína, kde oba zemřeli.
6) Majitel místních lázní nebyl slizký český kolaborant, ale statečný člověk, který prokazatelně podporoval odboj a později byl vězněn v padesátých letech za politické postoje.
7) Dvakrát je ve filmu opakován
oblíbený historický nesmysl Landsmanschaftu, že na základě Mnichovské dohody
byly tzv. Sudety vráceny zpět Německu. České a moravské pohraničí k Německu
nikdy nepatřilo a čeští i moravští Němci byli vždy poddanými českých panovníků.
Věci, které byly za války nemyslitelné:
1) Němci cvičí za války společně s Čechy v Sokole. K něčemu takovému nemohlo s ohledem na německou nadřazenost nikdy dojít, nehledě na to, že Němci Sokola po obsazení pohraničí zakázali.
2) Habermannova žena nemohla nevědět, že její otec byl Žid, musela přece znát svůj křestní list.
3) V Bludově, který se stal součástí Říše, nemohl být starostou Čech, to bylo vyloučeno.
4) Není možné, aby Němci zjistili poloviční židovský původ Habermannovy ženy až koncem války. Tyto skutečnosti měli různými způsoby, včetně studia matrik, podchyceny od začátku okupace. Ve filmu se to nakonec dozví v dubnu 1945. A jak jinak, než od českého kolaboranta.
5) Důstojník SS posílá Habermannovu ženu i s dítětem v dubnu 1945 do koncentračního tábora. Ale do jakého? Osvětim i další vyhlazovací tábory byly již osvobozeny.
Děj filmu je vymyšlen jako jednoznačná protičeská propaganda. Zapůsobit
může v tomto duchu zejména na mladé lidi, kteří pak budou mít větší pochopení
pro požadavky Landsmanschaftu na omluvu, odškodnění, návrat apod. Ale i
v Německu a Rakousku, kde se určitě bude promítat, a kde o válečných a
poválečných událostech v československém pohraničí vědí ještě méně než
u nás, bude vytvářet dojem, že Češi byli skutečně odporní, zlí, nenávistní
a chamtiví šovinisté a jejich němečtí soukmenovci nevinné trpící oběti.
A jejich požadavky, které vůči Čechům neustále vznášejí, jsou oprávněné.
Váhu
tomuto názoru dodá i fakt, že film natočil Čech, navíc s židovskými kořeny,
který sám říká, že v koncentrácích zemřely desítky jeho příbuzných. Proč
se k takovému přepisování dějin, očerňování Čechů a očišťování německých
zločinů propůjčil, zůstává otázkou jeho svědomí.
Možná
bychom se dozvěděli víc v odpovědi na otázku, kdo ho podporoval během emigrace
v Německu.
Film vznikl v koprodukci Česka, Rakouska a Německa. Bylo by možná zajímavé
zjistit jaké je napojení rakouských a německých koproducentů na kruhy Landsmanschaftu,
případně neonacistů.
Přestože se film odvolává na skutečnou událost, je v něm skoro všechno vymyšlené, a to tak, aby to zapadalo do hlavních tezí přepisování dějin. Nebezpečí spočívá v tom, že za nějaký čas, už nikdo nikomu nevymluví, že v Bludově bylo všechno jinak. A potažmo i v celé válečné a poválečné historii.
Jak to v té době v odtrženém pohraničí také bylo a co autoři filmu opoměli:
1) Vypjatou nenávist většiny tzv. sudetských Němců vůči všemu českému.
2) Ozbrojené útoky sudetoněmeckého
Freikorpsu (měl asi 12 000 ozbrojených členů)
na české policisty, vojáky,
finanční stráž, další státní orgány i jednotlivce. Na české straně byly
desítky mrtvých a stovky zraněných.
3) Neustálé provokace, vyvolávání konfliktů a neklidu a následné překrucování situace a označování Čechů za viníky.
Po Mnichovské dohodě
4) Fyzické napadání Čechů (docházelo k němu i předtím), loupení jejich majetku, odvlékání doŘíše, vyhánění do vnitrozemí (asi 160 000 Čechů).
5) Okamžité zatýkání českých
a německých demokratů, jejich věznění, nebo odeslání do
koncentračních táborů.
6) Na odtrženém území byly
okamžitě zrušeny všechny české školy. Ponechány byly jen
některé školy obecné. Mladí Češi neměli možnost studovat, ani nastoupit
do učení.
Fungovaly pouze školy německé, ale do těch nesměli být Češi přijímáni.
Češi byli do
budoucna určeni k tomu, aby vykonávali jen podřadné práce.
7) Byly rozpuštěny všechny české spolky a politické strany.
Jejich majetek propadl Říši
8) Byly zakázány
všechny české noviny (až na jednu výjimku), časopisy a další
tiskoviny.
9) Označení obcí,
obchodů, úřadů apod. v češtině bylo zakázáno. Povoleny byly pouze
německé nápisy.
10) 11. listopadu 1938 proběhla
i na odtrženém území tzv. křišťálová noc, při které byly
ničeny židovské obchody,
živnosti a podniky, hořely synagogy. Židé byli fyzicky týráni, zabíjeni
a posíláni do koncentračních táborů.
11) Češi byli odstraněni
ze všech vedoucích pozic v úřadech i podnicích a směli
vykonávat jen podřanou práci. Často byli vystěhováni ze svých bytů do nuzných
příbytků a do jejich bytů se nastěhovali Němci.
12) Čeští sedláci byli vyháněni
ze svých usedlostí a jejich statky byly osídleny „německou
krví“.
13) Zakázány byly veškeré
české kulturní akce (koncerty, divadlo apod.).
Podobných filmů, televizních pořadů, rozhlasových relací, knih a článků,
překrucujících dějiny a snažících se v zájmu landsmanschaftu a dalších
neonacistických skupin vymazat z vědomí lidí historickou pravdu se v posledních
letech objevilo hodně. Míra lživosti a manipulace fakty v nich je rozdílná.
Pro lepší přehlednost by se měla stanovit jednotka, která
by míru manipulace
kvantifikovala. Po natočení Habermannova mlýna, kde jsou hrubě zkreslovány
poválečné bludovské události, by touto jednotkou mohl být jeden Bludov.
Při dosažení určitého počtu Bludovů by měl autor nárok na udělení vyznemenání
za přepisování dějin a hanobení českého národa. Mohlo by se nazývat třeba
„Cena Emanuela Moravce“.
Mohl by si ji přiřadit k
těm, které za podobná dílá dostane z Německa, třeba od Svazu vyhnanců paní
Steinbachové.