Dne 3.
května v podvečer se konala vernisáž výstavy obrazů akademického
malíře Karla Karase k jeho nedožitým 120 narozeninám. V zámecké galerii
v Kladně ode dneška visí obrazy nejen Karla Karase, ale i jeho obou synů
Karla a Jiřího.
Velmi pěknou retrospektivní
výstavu uvedla paní doktorka Irena Veverková a hudebníci Českého Hornového
Tria.
Obrazy
Karla Karase nejstaršího znají všichni lidičtí, kteří se alespoň jednou
dostali do zasedací síně Obecního úřadu v Lidicích, nebo alespoň do předsálí
obřadní síně.
Trvalou
ozdobou těchto prostor jsou obrazy darované malířem Karlem Karasem obci
Lidice v poválečné době. Jistě znáte jeho monumentální pohled na
starou obce od severu v zasedací síni a obraz Lidického kostela malovaného
od jihu, v předsálí obřadní síně.
Na šedesát
děl je vystaveno v prvním patře kladenského zámku. Obrazům synů Karla a
Jiřího je věnována samostatná expozice v severním sále Zámecké galerie.
Abychom
si připomněli dřívější osobnosti kladenské kultury nemusíme tedy chodit
tak daleko, stačí zajet na výstavu do zámku, kde výstava potrvá do symbolického
10. června 2012.
Karla
Karase syna znají bývalí žáci ZUŠ v Buštěhradě, kde vyučoval hře na klavír.
Jediný
ještě žijící malíř z rodiny Karasů je nejmladší syn Jiří. Jeho dílo samozřejmě
také lidičtí už viděli. Pan Jiří Karas rozšířil naši hrušňovou sbírku svým
obrazem nazvaným „Hruška pamětnice“ záhy po prohlášení bývalé obecní hrušně,
přeživší vyhlazení obce, za památný strom.
Poprvé
byl jeho obraz vystaven při příležitosti prvního shromáždění u památné
Lidické hrušně v roce 2008. Na letošní vernisáži v Oáze byl vystaven jeho
obraz Lidický kostel sv.
Martina, při příležitosti, kdy jsme si při této příležitosti připomněli
660 výročí kdy se stal kostelem farním.
Na výstavě
v kladenském zámku najdete také raritu mezi obrazy akademického malíře
Karla Karase. Je jím nenápadný obraz Lidické torzo, které namaloval z paměti,
jak si jej zapamatoval.
Jak k
tomu došlo vypráví pan Jiří Karas:
„Tatínek
byl zvyklý zachycovat na svoje obrazy to co ho nejvíce zaujalo. Když začali
likvidovat Lidice, rozhodl se, že alespoň nějaké obrázky z vypálené obce
zachytí a tak si vzal si fotoaparát a šel ze Hřebče, kde jsme bydleli do
Lidic. Cestou fotil, co viděl a dostal se vmezi vypálenými domy až k potoku,
kde jej ovšem patrola zadržela. Odvezli jej na kladenské gestapo.
Zdálo se, že je to jeho konec.
Jenomže po výslechu byl
propuštěn, že je to známý kladenský malíř a že sbíral jen materiál pro
obraz toho co viděl. Později se dozvěděl, že jeho obrazy dříve viděl vystavené
jeden z příslušníků kladenského gestapa, který se přimluvil za jeho propuštění.
Film z fotoaparátu mu
zabavili a zakázali Lidice malovat.
Neuposlechl a doma se
hned dal do díla. Namaloval z paměti scénu s můstkem a okolními vypálenými
domy, tak jak si poslední snímek dobře zapamatoval.“
Vytvořil
tak druhý autentický obraz z likvidace obce.