Od včerejška 15. května 2012 vystavuje svoje grafická i malířská díla v Ikaros Galrii Antik ve Slaném přední Český malíř a grafik pan Jiří Bouda.
Jiří Bouda
se narodil 5. května 1934 v rodině akademického malíře Cyrila Boudy. Děd
Jiřího, Alois Bouda, byl profesorem na kladenském reálném gymnáziu, kde
vyučoval kreslení. Viz jeho učebnice nazvaná „O školní praxi umělecké a
reformě kreslení“.
Rodina
Boudova bydlela dlouhá léta na Kladně ve vile „Libochvíle“ kterou postavil
proti gymnáziu architekt Václav Krotký.
Jiří Bouda vyrůstal ve veskrze umělecké rodině. Sám o svých začátcích vypráví, jak si půjčil dlátka na linoryt a pokoušel se po vzoru svého otce Cyrila vyrýt nějaký obrázek, bohužel neměl linoleum. Když byl sám doma, pustil se do vyřezávání do desky jídelního stolu, za což byl potrestán, ale kýžené linoleum dostal.
Jiří Bouda
od malička miloval železnici. Jeho mladistvým snem se staly lokomotivy
a práce na nádraží. Za studií na Státní grafické škole získal nejen základy
grafického umění, ale i patřičnou řemeslnou všestrannost. Na Vysoké škole
uměleckoprůmyslové studoval u pana profesora Svolinského. Zatímco
věhlasný pedagog tíhnul spíš k folklóru, Jiří Bouda se držel po celou dobu
studia svého celoživotního tématu.
Přes
dosažené vzdělání, hned po škole nastoupil jako signalista na nádraží v
Praze v Bubenči.
Z tohoto
období pocházejí jeho vlídné obrázky kolejí, výhybek, nádražních budov,
vlaků s neodmyslitelnými detaily, podle kterých každý železničář pozná
tu či onu mašinku z dálky i z blízka. Přesné vidění a pevná ruka Jiřího
Boudy přivedly jeho dílo k dokonalosti. Litografie a mědirytiny se velmi
brzy staly vyhledávaným sběratelským artiklem a nejen pro železničáře se
staly sběratelskou vášní.
Jeho
dílo dosahuje stovek a stovek obrazů a kreseb, jen ex-libris například,
vytvořil přes tisícovku. To jsou odhady sběratelů.
Mistr
sám říká, že svoje díla nikdy nepočítal.
Po návratu
z vojny se Jiří Bouda oženil a se svou ženou Janou přijali místo restaurátorů
v městském muzeu v Praze, kde společně restaurovali model Prahy, který
vytvořil v létech 1826–1837 zaměstnanec univerzitní knihovny Antonín Langweil.
Na tomto
lepenkovém modelu pracovali šest let, než byl po více než sto letech od
jeho zrodu, opět v pořádku. Mistr vypráví, jak následně model putoval po
zahraničních výstavách a když byl opět do republiky vrácen, tak měli se
svou ženou Janou opět oba dva co dělat, než napáchané škody na modelu odstranili.
Langweilův
model Prahy je papírový model historického centra, který dnes můžete
vidět na Staroměstské radnici v Praze, hned vedle sálu architektů.
Při práci
s modelem se manželé Boudovi důkladně seznámili s dílem pražského malíře
Vincence Morstadta, jehož pražské veduty jim pomáhaly obnovit původní podobu
jeho zničených částí.
Morstadtovy
kresby staré Prahy se staly Jiřímu Boudovi i v dalším období vděčným námětem
jeho tvorby. I když se jednalo především o původní architekturu Prahy z
předminulého století, stejně se vždy na jeho obrázcích objevují dopravní
prostředky, nadjezdy a viadukty a všechny mosty přes Vltavu. Právě tyto
motivy se objevují i na jeho ex-librisech.
Od drobných
garfik - ex-libris, už je jen krůček k poštovním známkám. Sběratelé známek
znají jeho série s architekturou našich měst, i série kolejových drážních
vozidel. Na Boudových mědirytinách je poznat jeho fenomenální zručnost.
Boudovou „láskou“ se stal ale litografický kámen. Těchto děl najdeme na výstavě ve Slaném většinu. Jsou tu samozřejmě i oleje, o to vzácnější, že pocházejí z mistrova ranného období.
Jako předseda skupiny pro studium a dokumentaci železniční historie se Jiří Bouda podílel na záchraně celé řady významných technických památek. Jednou z jeho posledních pozoruhodných prací je cyklus šesti panoramatických pohledů věnovaných památce zničeného nádraží Praha - Těšnov, které „muselo“ ustoupit výstavbě dálnice tak něšťastně vedené uprostřed města.
Jiří Bouda
je letitým členem grafického sdružení Hollar a právem patří mezi přední
české grafiky.
Na vernisáži
návštěvníci děkují Jiřímu Boudovi za překrásnou výstavu. Zdá se, jakoby
s námi se všemi, svými obrázky žil. Téměř každý má nějaký doma a s mistrem
si o něm povídá.
Ceníme
si Jiřího Boudu také proto, že stále pilně pracuje a vytváří krásno, čímž
prohlubuje náklonnost obdivovatelů svého díla.
Přes
svůj věk dodnes jezdí na kole. Na kole přijel před několika lety
i do Lidic, kde jsem měl tu čest ho osobně přivítat.
Jděte
se na jeho obrázky podívat, má to smysl pro dospělé i pro děti. Litografie
mašinek všeho druhu a velikostí, které už většinou ve skutečnosti ani neexistují,
jsou skvostem jeho tvorby.
Výstava
je prodejní a potrvá do konce června 2012.