I sedmdesát
let po svém vypálení jsou Lidice symbolem. Nacionalismu a české malosti,
tvrdí Adam Drda ve svém článku Sudetský strašák v Lidicích uveřejněném
v HN dne 14.5.2012. Anebo taky odvahy, statečnosti a sounáležitosti, záleží
na tom, kolik toho víte.
Lidických
přeživších žen, tedy těch, které si reálně mohou pamatovat reálie později
vypálené vesnice, je šest, přesto nejméně čtyři našly tu odvahu nesouhlasit
s pojetím audiodramatu Rozeznění, která má být zveřejněno u příležitosti
připomínání lidické tragédie, a šly do předem prohraného boje. Adam Drda
nazývá reakci Lidických hysterickým křikem. Podprahově nám podobně, jako
řada jeho kolegů, podsouvá obraz současných Lidic jako zakonzervovaného
komunistického ghetta, v němž bují nenávist ke všemu německému, novému
a progresivnímu. To vše bez znalosti kontextu. Kdyby jej skutečně zajímalo,
co si Lidičtí myslí o Rozeznění, nespoléhal by pouze na kusé informace
svého kolegy z rozhlasu a autora Rozeznění - Lidice 2012 Viléma Faltýnka
a dozvěděl by se, že Lidičtí již od února, kdy autoři Rozeznění přijeli
do vesnice představit část audiodramatu, mají k projektu obsahové a technické
výtky, na něž autoři nereagují. Problém s financováním je pak již pouze
onou pověstnou třešničkou na dortu.
Dle autorů
projektu má audiodrama zobrazit život vesnice týden před vypálením. Jako
rurální selanku, dozvíte se, že děti chodily do školy, v kostele se ministrovalo
a Slávka se chtěla vdávat. Lidé, kteří tu dobu zažili, mají v paměti strach
ze stanného práva, desítky popravených a "návštěvu" SS přímo ve vesnici.
Logicky tedy chtějí, aby takto zůstaly jejich vzpomínky zachovány. A co
víc, chtějí, aby zazněl také poválečný osud lidí vrátivších se na vypálenou
pláň a do osiřelých rodin, protože vypálením vše teprve začalo. Autoři
trvají na tom, že jsou kryti uměleckou licencí. Proti tomu staví Lidičtí
logický argument. Nechť je osud Lidic dramaticky zpracován jako již mnohokrát,
avšak vně území, tedy vně reálného místa, na kterém žili lidé své reálné
životy a tytéž životy zde reálně ztratili. Lidičtí jako myšlenku audioprojekt
neodmítají.
Adam
Drda, Tomáš Halík a mnozí další vytýkají Lidickým nenávist a neochotu ke
smíření s Němci. Kdyby skutečně zkoumali vztah Lidických k německému národu,
zjistili by, že Lidičtí důsledně rozlišují mezi nacisty a Němci a dlouhodobě
spolupracují na česko-německém smíření společnými besedami, navštěvováním
se a prací s mládeží. Nelze souhlasit s tím, že si Lidičtí nesmějí vybrat
z čích peněz, má být financován projekt nad hlavami jejich mrtvých. Pochopitelně,
tři miliony Sudetských Němců vesnici nevypálily, podobně též miliony komunistů
chtěly světový mír a nikoli justiční vraždy. Přesto v paměti Lidických
zůstanou jako ti, jež je vyháněli z jejich domovů.
Útok na
historickou paměť
Jsme svědky velmi dramatického
trendu. Organizace Post Bellum a další centra orální historie, jejichž
činnost je vskutku záslužná, mohou být zneužity. Pamětníci žijící v období
nacismu a komunismu poskytují své příběhy v dobré víře, že zůstanou zachovány
tak, jak se skutečně staly. Pokud dojde k jejich necitlivé interpretaci,
je logické, že pamětníci nesouhlasí. Jenže oněch pamětníků kvapem ubývá.
Kdo bude za pár let dbát na zachování skutečné živé paměti, kdo bude bránit
dezinterpretaci a hlavně, kdo bude ochotný poskytovat svůj příběh, pokud
bude vědět, že pro Post Bellum pracují lidé typu Adamy Drdy, takoví, kteří
neváhají pamětníky nazvat hysterickými fanatiky? A především má kdokoli
z nás právo požadovat, aby tito lidé ke způsobu, jak budou jejich příběhy
zachovány budoucím generacím, mlčeli?
Ing. Miroslav Kaliba, bývalý
starosta Lidic
(kráceno pro HN, originál
dostupný na www.lidice.cz)