V posledních
dnech zaznamenáváme námitky i nesouhlas obyvatel Lidic k produkci uměleckého
audiodramatu Rozeznění jako trvalého ozvučení pietního místa Památníku
Lidice. Podle autorů projektu se jedná o novátorský počin, jehož cílem
je oslovit především mladou generaci, hlavně žáky a studenty škol. Audiodrama
pracuje s fikcí a fabulací rozhovorů bývalých obyvatel Lidic tak, jak by
se mohly odehrávat. Dílo je interpretací dostupných údajů o starých Lidicích,
ale nejedná se o dokumentární drama. „Je to můj pohled na to, co v Lidicích
mohlo znít v posledních dnech před zánikem obce,“ uvedla autorka
libreta Tereza Semotamová. Lidičtí pamětníci vytýkají audiodramatu jeho
uměleckou formu a především jeho uvedení na pietním území památníku Lidice.
Výhrady pamětníků chápu jako oprávněné, protože pietní místo v Lidicích
pro přeživší a jejich potomky znamená kus těžké historie, znamená pro ně
místo posledního odpočinku jejich blízkých, které nikdy nemohli pochovat.
Jako
učitelka dějepisu vnímám uvedení audiodramatu na pietním území s velkými
rozpaky a souhlasím s Lidickými v tom, že by v příspěvkové organizaci Ministerstva
kultury Památník Lidice měly být používány pouze historické dokumenty.
Pokud by vzniklo ozvučení pietního místa, mělo by být využito autentických
výpovědí přeživších žen a dětí z archívu. Jistě existuje celá řada nahrávek.
Výuka
období druhé světové války, období protektorátu a heydrichiády je součástí
učiva devátého ročníku základní školy a posléze učiva středoškolského.
Přestože nebo právě proto, že uplynulo od této doby mnoho desítek let,
je třeba zobrazit dospívajícím toto období v historickém kontextu, používat
při výuce dostupných materiálů – dokumentů, dobového tisku atd.
Teprve
poté může být k dokreslení doby zařazeno do výuky umělecké ztvárnění, ať
již máme na mysli film Lidice nebo jiný umělecký počin.
V Památníku
Lidice je instalována multimediální expozice, jejíž historicko – faktografická
hodnota je nevyčíslitelná. Expozice získala Hlavní cenu v rámci přehlídky
Český interiér 2006 a Zvláštní cenu v soutěži Gloria Musaealis v kategorii
Muzejní výstava roku 2006. Samotná prohlídka může trvat od několika desítek
minut po hodiny. Audiodrama na pietním území předpokládá využívání nových
technologií – mobilních telefonů s vestavěnou GPS a sluchátka a posluchači
budou naslouchat uměleckému ztvárnění života vesnice před jejím vyhlazením
formou intimních fiktivních rozhovorů původních obyvatel. Proto reálně
hrozí, že si dospívající vytvoří velmi zkreslený pohled na jedno z významných
období našich dějin. Může se také stát, že se pro ně pietní místo PL
stane jakousi atrakcí, čemuž učitel těžko může zabránit.
Na pietní
území se audiodrama Rozeznění prostě nehodí.
Umím si
velmi dobře představit, jak by mohlo (a myslím, že i mělo být) toto umělecké
dílo využito k výuce a bylo by přínosem pro školy. Pokud by autoři
Rozeznění doplnili audiodrama o video z fotografií míst pietního místa,
které by bylo promítáno v návaznosti na právě poslouchané fragmenty ozvučeného
konkrétního místa, mohl by vzniknout umělecký komponovaný program. Nedílnou
součástí každého programu pro školy je reflexe žáků a studentů. Komponovaný
program by umožnil začlenit následnou moderovanou diskusi k tématu, aby
každý, kdo program zhlédl, mohl porovnat svoje prožitky s prožitky ostatních.
Kdyby se autoři vydali touto cestou, školám tento komponovaný program nabídli
k výuce ať již formou placené produkce ve velkém sále pro větší počet účastníků
či formou programů pro jednotlivé školy, byl by o jejich dílo jistě velký
zájem.
Na místech,
kde prošly dějiny, v Lidicích dokonce tak tragické dějiny, ponechme prostor
fundovaným historikům a dokumentaristům. Protože jen objektivní hodnocení
faktů a historických souvislostí naší minulosti umožní nám i budoucím generacím
pochopit jejich dějinný význam pro budoucnost, kterou sami ovlivňujeme.