po přečtení
vašeho
prohlášení na webu rozeznění.cz ze dne 25. května 2012, jsem
se rozhodl projít vaši stať a upozornit na „nesrovnalosti“, které v ní
jsou a okomentovat je.
(Váš text je zde psán kurzívou.)
1) V případě audiodramatu Rozeznění – Lidice 2012 se jedná o smyšlené dialogy, zachycující fiktivní situace ze života některých lidických občanů. /../ Jakkoli se snad tato metoda může zdát troufalá, pusťte si například film Amadeus. Myslíte, že tohle Mozart opravdu kdysi říkal?
Mozart
to mohl říkat, či vůbec neřekl, nebo to bylo úplně jinak. Rozeznění se
chová naprosto stejně, jen s tím rozdílem, že Amadeus se nikdy neprodukoval
na pietním území - údolí žalu, kde pravda má vždy přednost před fikcí fabulací
a autorskou licencí. Necítíte-li ten rozdíl, asi ne, když uvádíte
právě takový neadekvátní příměr.
2) Lidická pláň hraje v konceptu projektu zásadní roli: právě procházka po ní se sluchátky na uších a její naprostá prázdnota vytváří dramatický oblouk, po kterém lidičtí volají.
Tady nepíšete
pravdu. Dne 19.2.2012, při první oficiální prezentaci vašich textů jsem
Vám osobně vytkl, že je to celé “o selance zalité sluncem”, nikoliv o Lidicích.
Tedy nikdo z přítomných po takovém dramatickém oblouku nevolal a dodnes,
kdy zveřejňujete svoje provolání, ani netouží, jak jste se mohla přesvědčit
z reakcí lidických.
3) Lidičtí dále kritizují bagatelizování válečného života na vsi. Oponují, že období druhé světové války bylo dobou plnou strachu.
Vám se
tedy zdá, že období prvního, či druhého stanného práva nebylo až tak hrozné
pro český národ, když například mezi popravenými a zpopelněnými
byly ženy a některé dokonce těhotné?
Kam na ty rozumy chodíte?
Vždyť
hned druhý den po exekuci se vědělo, kdo byl den před tím popraven a kdybyste
pečlivě četla Mahlerovo Nokturno, či shlédla Nikolaevův film Lidice, tak
byste se dozvěděla, že nacisté nechali tisknout vyhlášky i s denním předstihem.
Snad
právě proto je Rozeznění tak nepřijatelné, když jeho autoři nedokážou
vnímat teror nastolený nacismem.
4) Souhlasím s tím, že v Lidicích je třeba zachovat pietu.
O jaké
pietě toho místa přemýšlíte, když v prostoru sousoší “Památníku dětských
obětí války” produkujete podle vašeho audiodramatu - pohádku od Boženy
Němcové “O slepičce a kohoutkovi”. Nezdá se Vám, že právě takovou scénou
degradujete význam ojedinělého sochařského díla, opomenu-li vůbec, že jste
na hřbitově celé vesnice, kde je zároveň společný hrob mužů a nejen to,
že je zde i nacisty zdevastovaný starý i nový hřbitov.
Nám se
to tedy opravdu nezdá.
Objektivně
ad4): opravdu si myslíte, že návštěvníci si sundají vaše sluchátka, až
budou u společného hrobu lidických mužů, což je samo o sobě velice nedůstojné
a neetické, stavějící pietu na hlavu? Sluchátka nesundají, budou
hledat nějakou reakci audiodramatu a pilně naslouchat zdali něco neuslyší.
Budou hledat místo poslechu, stejně podobně, jako hledají telefonující
mobilem místo dobrého signálu.
Nebo
si snad myslíte, že návštěvníci přirozeně minou společný hrob a Horákův
statek aniž si povšimnou popravčí zdi, když zde Rozeznění „zarytě mlčí“,
když, jak jste naznačili hned při první prezentaci, „jeho cesta tudy nevede“,?
Je to příliš mnoho otázek,
na něž bohužel nedokážete přesvědčivě odpovědět, tedy určitě ne,
přesvědčivě, podle toho, co ve svém prohlášené píšete.
5) Lidičtí pamětníci věděli o vzniku projektu a popsaném konceptu dva roky předem.
Ale neznali
ani větu ze scénáře.
6) Věděli, že vzniká audiodrama, nikoli audioprůvodce.
Jak můžete
tvrdit, že právě tyto dva pojmy v mysli pamětníků a pozůstalých nesplývají,
obzvláště, pokud název audioprůvodce v propagačních materiálech uveden
ani vyloučen není, natož ozřejměn jejich význam.
7) Ve střední pasáži Vašeho
prohlášení se to jen hemží výrazy věřím a jsem přesvědčena.
Bohužel
ani víra ani přesvědčení v Lidicích bezesporu nefunguje. Tady se musíte,
ať chcete, čí nechcete přizpůsobit docela jiným myšlenkovým pochodům, na
jejichž základě pak budete s klidným svědomím moci tvrdit, že jste se přesvědčila
a doložíte to pravdivým tvrzením.
V rozeznění
se dá věřit jedině tomu, že to tak bylo, či nebylo.
Nepřipomíná
Vám to tu pohádku bylo - nebylo? Jistě uznáte, že "pohádky" na pietní území
nepatří, ale přesto je Rozeznění tvrdošíjně
produkuje. Od prvního do posledního z dvaceti čtyř scén, které jste nám
předložila k posouzení (celkem jich je asi 80), lze pochybovat, že to právě
tak bylo. Ano není to dokument, ale výmysly, se kterými jděte raději do
rozhlasu, televize, kina, nebo napište esej, ale neprodukujte je v autentických
místech tragedie.
To vám
vzkazují Lidičtí, jestli vám to dodnes nedošlo.
8) Lidičtí dále nesouhlasili s tím, že autoři projektu přijali sponzorský dar Sudetoněmecké kanceláře (v hodnotě 8000 Kč). /.../ Na druhou stranu ve mně vzbuzuje mnohé otázky, zdali právě v tomto rozhodnutí nebyla promarněna zásadní šance. Hodnota tohoto sponzorského daru totiž je symbolická, je symbolem smíření, které Lidičtí odmítají.
Je opět
vidět, že neznáte situaci. Lidičtí nepromarnili “zásadní šanci ke smíření
s německým etnikem”, jak naznačujete. Smířili se ještě dříve, než jste
se narodila. Stačí se zeptat kolikrát vystoupili mladí umělci z Berlína
v Oáze, nebo kdo Oázu inicioval, nebo kolikrát už Lidičtí byli na návštěvě
v Brémách, v Berlíně a jiných německých městech, nebo kolik podepsaných
delegací z Německa je v návštěvní knize a hlavně jak dlouho už styky lidičtí
s německými pěstují. To snad svědčí o tom, že lidičtí promarnili šanci
ke smíření?
Najednou
je tu příliš mnoho povyku pro osm tisíc od sudetských Němců, ale vůbec
nikomu nevadí, že například předsedkyně parlamentu, paní Němcová
svoji podporu projektu v tichosti stáhla. O to tu asi jde. Odmítnutí
podpory projektu naší vrcholnou političkou, která má důvěru, o něčem podstatném
svědčí.
9) ../ Ve vší úctě a vědoma si citlivosti tohoto tématu se ptám: Proč? Protože smíření nejsme schopni? 70 let poté?
Pokud
sama necítíte rozpor svých otázek a reality, tak o smíření lidických obětí
bohužel také nic nevíte. Mnohé pamětnice, ještě než “odešly”, byly
usmířené se svým osudem, aniž by se musely usmiřovat navíc právě se sudetskými
Němci. Ale nacistům neodpustily.
Pokud neznáte zástoje, tak
se raději vyhněte veřejně takovým otázkám (i když řečnickým), jsou totiž
neopodstatněné a bohužel urážející oběti i pozůstalé.
Antonín Nešpor
P.S. Kdybych
býval věděl, že v Rozeznění půjde o výmysly a ne o prohloubení vědomostí
o lidické tragedii a osudech lidických, věřte, že bych se vám nevěnoval
ani s výkladem na pietním území, ani bych vám nedal k dispozici klikací
mapu starých Lidic. I já jsem Rozeznění považoval za dokumetární,
protože jsem uvěřil větě z propagačního materiálu, cituji:
Scénář
volně vychází z historických pramenů ...
Kde jste ale v historických pramenech o Lidicích našla tu pohádku O kohoutkovi a slepičce, to mi dodnes vrtá hlavou.