neprotestuji proti vylíčení obce, jak vypadala před válkou, to jste špatně pochopil. O Lidicích bylo vytvořeno dost filmového materiálu, knih nepočítaně. Opomenu-li historické publikace od renomovaných autorů, pak existuje dost textů, kde si autor dovolil vyfabulovat i příběhy někdy "přitažené za vlasy". Konečně i poslední Nikolaevůf film Lidice, přestože je v klíčových scénách pravdivě vyprávěn a lidé si podle toho budou Lidice pamatovat, obsahuje už ve své předloze Nokturno od Zd. Mahlera fabulace, proti, kterým ještě v roce 2000 žijící ženy, měly osobní výhrady. Přesto jsou to díla hodnotná a lze si podle nich představit to co se v Lidicích odehrálo.
Jenomže
žádné ze jmenovaných děl se nikdy neprodukovalo na pietním území.
To je nutné si uvědomit. Všechna dosavadní díla obsahující fabulace ctila
a dodnes ctí pietu toho místa a vůbec žádné si nedělá nárok na produkování
na místě vyhlazených Lidic.
Veškeré
autorské licence a fabulace podporující představivost, vyvolávající pocity
které měli lidičtí občané v té a následné době, "nepřišly" nikdy
do autentických míst starých Lidic.
Rozezění se všemi svými autorskými licencemi a fabulacemi je ale produkováno právě zde, v místech vypálených Lidic.
To je okolnost, proti které Lidičtí protestují.
Kdyby se Rozeznění tak jak je produkovalo kdekoliv jinde, v divadel, v kině, jako kniha, v rozhlase nebo v televizi, nikdo asi nebude nic namítat proti sdělování nepravdy na pietním území.
Ano čtete dobře. Rozeznění veřejně lže, když uvádí vymyšlené scény. To kdyby si dokázali autoři a další uvědomit, bylo by to jedině dobře.
Na druhou
stranu nikdo nebrání autorům, aby svoje Rozeznění (nikoliv Lidické Rozeznění,
jelikož ho Lidičtí nepřijali) zpracovali třeba jako rozhlasovou hru, v
ní si vymysleli další a další scény, které se mohly, ale nemusely stát.
Právě
v tomto bodě, "že se to mohlo stát, nebo nestalo" je skryta podstata nepravdy
- tedy lži.
Lhát se nemá a na pietním území je to přímo v rozporu s pietou, která mu, ať se na to díváte ze které chcete strany, náleží.
Pokud
toto nedokážete pochopit, pak se zdá, že pietu toho místa nedoceňujete.
Berte
to laskavě jako fakt, nikoliv jako podnět k diskusi.
Už samo o sobě je nekulturní a neetické, když kdokoliv prosazuje proti vůli přeživších, myšlenku, která je navíc v rozporu s pietou, která tomu místu náleží.
Ať si
produkují autoři svoje projekty na svém území!
Přestože
myšlenka Lidic patří všem, tedy celému mírumilovnému světu, Pietní území
patří jen Lidickým. Mají tady pochované svoje předky. Lidičtí tedy mají
legitimní právo odmítnout všechno, co je nepravdivé a dělá si nárok produkovat
na pietním území.
To je vše, co je nezbytné ještě pochopit.
Pokud vám není srozumitelné proč je to zoufalý protest. Je, máte pravdu. Proti drzosti podpořené omezeností chápaní kontextu významu Lidic je to opravdu "zoufalý výkřik", ale Lidickým asi nic jiného nezbývá, než protestovat všemi dostupnými prostředky na všech dostupných místech.
Myslet
si a vzpomínat může každý kde chce na co chce, to je každého výsostně osobní
věcí. Třeba jak krásně kvetly louky kolem cesty z Lodže do Chelmna, kudy
v té přírodní kráse vezly naše děti v pojízdných plynových komorách.
Když pláč ustal a životy vyhasly, tak mrtvá tělíčka někde vedle cesty nacisté
"zahrabali" nikoliv nepohřbili, do jámy a jeli pro další smrtonosnou
várku.
Je fakt,
že hned poté bylo opět všechno zalité sluncem a dál květiny kvetly a dívky
z okolních vesnic si je "mohly ale také nemusely" vplétat
do vlasů. Byl to opravdu "báječný život a krásný bezstarostný čas"!
Podle
čeho si myslíte, že si lidé na celém světě pamatují jména jako Treblinka,
Terezín, Lidice, Lodž, Ravensbrück atd. ...?
Myslíte
si, že si tato místa připomínají protože tu bývalo krásně, než sem přišel
nastolit "svoje nové pořádky" Hitler?
Tak proto
se do Lidic nejezdí a do Terezína také ne.
Jakékoliv domněnky jsou z historie těch míst vytěsňovány tragediemi, které zde nastaly a které je nutné si připomínat, nikoliv od nich odvádět pozornost, jak to kvalifikovaně předvádí projekt Rozeznění.
V tom je všeobecná odpověď všem, kteří nemohou pochopit některé sounáležitosti.
Nepřemýšlejte
zda-li mi vadí, či nevadí Vámi navozené téma Vávrova filmu. Téma je Rozeznění
a jeho produkce na pietním území. Autorská licence uplatněná ve filmu Otakara
Vávry je poplatná době vzniku filmu, a hlavně nikdy se tento film neprodukoval
ani nebude produkovat v autentických místech pietního území, protože jde
o umělecké ztvárnění děje.
Pokud
by tomu ale bylo naopak, že by někdo chtěl film produkoval na pietním území,
vznesl bych proti takové lži stejný protest společně s ostatními Lidickými.
Tady totiž
nejde o to, zda-li někomu něco vadí, či nevadí. Jde o to, co vyžaduje pieta
toho místa.
Existují
našinci, kterým nevadí, i když se na hřbitově prodává občerstvení včetně
svařeného vína, tedy že sešlost popíjí alkohol a navíc se vybírá dobrovolné
vstupné, protože se tu pořádá veřejný koncert. Kšeft je kšeft! Toto není
bohužel výmysl!
Asi cítíte,
že jsou takové věci na hřbitově lidsky nepřípustné, protože jsou v příkrém
rozporu s pietou. Leč existují lidé, kteří proti tomu nic nenamítají, navíc
se jim jeví taková produkce na hřbitově přípustná a nechápou, že s tím
je něco v nepořádku, že proti tomu může vůbec někdo vznést protest. "Vždyť
je to tak pěkné, kouzelné a možná i dojemné představeni!"