Nemůžeme se konfrontaci
"svatých" s lidickým masakrem vyhnout, jelikož je nám pozůstalým
zejména současnou aktivitou římskokatolické církve podsouvána
myšlenka, že modlitba a víra v její svaté vše vyřeší. Bohužel nevyřešila
osudy lidických, nevyřeší historii ani budoucnost a nedokáže
řešit žádné válečné konflikty ani usmíření po nich. Usmířit, resp.
uzavřít mír je jen klid zbraní, nikoliv navázání lidského vztahu
mezi mírumilovnými a v dobro a rozum stále věřícími lidmi.
Lidičtí tento lidský
a také duchovní vztah s německými pacifisty a jejich potomky již dávno
navázali a je stále prohlubován z obou stran.
Kdokoliv věřící
může na Pietní území přijít a rozjímat sám se sebou či s Bohem, ale ten,
kdo k tomuto aktu potřebuje přítomnost zhmotnělé modly, nechť si
ji vyhledá někde jinde a respektuje to, že v místech takovýchto tragédií
modly nejsou a nebudou, neboť přeživší masakr takového rozsahu a
jejich potomci víru v jejich sílu zcela pochopitelně ztratili.
U hromadného hrobu Lidických
mužů je od počátku kříž s trnovou korunou. Nestačí-li tento prostý
symbol víry a utrpení jako vizuální prostředek spojení věřících s nejvyšším,
nepomůžeme jim a ani nemáme důvod.
Popravení muži leží
vedle sebe, víra v Boha a všechny svaté žádného z nich nespasila,
osení jim rostlo bez rozdílu vyznání nad jejich mrtvými těly stejně.
Teprve po osvobození
se společný hrob zviditelnění "dočkal". Brzy ráno 5. května 1945
přišli muži z Poldovky a usadili žerď s československou vlajkou a
smutečním věnečkem. Přišli hrob uprostřed osení označit a zároveň s tím
symbolicky požádat Lidické muže, aby národní povstání podpořili. Velký
kříž s trnovou korunou byl osazen až před první tryznou 10. 6. 1945.
http://www.lidice.cz/obec/historie/tragedie/op01.html
Novodobá potřeba ideologizace prostoru, zatím pouze kostela, na Pietním území je neodůvodněná, nevhodná a hlavně znásilňující ty, kteří nejsou římskokatolického vyznání či jsou nevěřící. Pietní území je, má být a bude místem věřících i nevěřících návštěvníků, místem demokratickým a ekumenickým, místem tolerance.
Panna Marie v jakékoliv podobě a s jakýmkoliv přízviskem netrpěla s lidickými ženami v KT, ani jim nepomohla - zázrak se nestal - a tedy do starých Lidic nepatří. Nepomohla ani ona, ani další svatí, přestože se jistě Lidické ženy v koncentračním táboře k nim obracely o pomoc jako k poslední možnosti záchrany z pozemského pekla.
Plánované umístění keramické
podoby Panny Marie Lidické na základech bývalého Lidického kostela
je podbízivou službou pouze římskokatolické církvi a jejím
věřícím, neboť ostatní církve toto modloslužebnictví neuznávají.
Pietní území je místem
vzpomínek , smutku a mementem zla a hrůzy, jaké dokáže člověk člověku způsobit
v zájmu prosazení své vzývané, zaslepující ideologie.
Nedovolme proto, aby
na PÚ byla prosazována jakákoliv jedinečná ideologie. Držme
se české historie a hlavně odkazu, zkušeností a přání našich
předků.
Kdyby Lidické ženy potřebovaly symbolicky vyjádřit své utrpení prožívané ze ztráty toho nejcennějšího, co žena v životě má - plod života svého, mohly požádat tehdejšího pana kardinála Tomáška. Jistě by jim vyhověl. Ony však víru v pomoc Panny Marie ztratily, a proto by si její modlu na Pietním území nepřály.
Stejně tak si nepřály, aby byl v nově vystavěných Lidicích zbudován kostel. V plánech architekta Marka byl kostel v nových Lidicích navržen na parcelách nyní náležejících k domu č.p. 150. Lidické ženy víru v Boha a další církevní modly po návratu z lágru ztratily, pokud jí některé ještě před touto tragédií měly.
Nedejme si vnutit další ideologizaci PÚ - našeho hřbitova. To skončilo listopadem 1989.
Udržujme tradice, zvyky a přání našich předků, je to naše povinnost!