V sobotu 22.listopadu navštívila Lidice paní Marta Kottová. Pod patronací Občanského sdružení Lidice zorganizovala první setkání lidických žen s touto charismatickou ženou paní Milena Městecká (autorka a realizátorka pochodů smrti po stopách lidických žen vracejících z KT Ravensbrück do vlasti v dubnu a květnu 1942) a paní Zdenka Kotková , dcera jedné z lidických žen, paní Ladislavy Muselové.
Paní Marta Kottová , rozená Lašová se narodila v r. 1929 a jako 12 letá dívenka židovského původu byla v r. 1942 se svými rodiči transportována do Terezína, kde již od r. 1941 žil i její o 6 let starší bratr Viktor Laš. Dva roky prožila v Terezíně a v r. 1944 byla se svými rodiči a bratrem deportována do Osvětimi – vyhlazovacího KT. S Lidicemi ji pojí nejen podobný osud jako měly lidické děti, které přežily, ale také hrozný prožitek jejího bratra Viktora , který jako jeden ze 36 mužů z Terezína pohřbíval lidické muže po jejich zavraždění u Horákova statku. Bylo mu 18 let a celý život o tomto zážitku nemohl promluvit, ani před svými nejbližšími. Teprve na sklonku života (zemřel v r. 2004) podal své svědectví pro USC Shoah Foundation Institute for Visual History and Education. Lidičtí muži dle této autentické výpovědi nešli na smrt jako ovečky , jak se stále traduje jen na základě románového zpracování lidické tragédie autora Františka Křeliny „Každý své břímě“ a zásluha na smíření lidických mužů s osudem a Bohem je připisována (a také oceňována státními vyznamenáními) lidickému faráři Josefu Štemberkovi, ale bránili se byli před zavražděním mučeni. O popravě mluvit nelze, byli zavražděni bez soudu.
I přes smutný důvod besedy to bylo velmi
příjemné a srdečné setkání, které se nejprve odehrálo neformálně mezi lidickými
přeživšími (3 ženami a 2 lidickými dětmi) a ostatními blíže zainteresovanými
u malého občerstvení v jídelně Oázy. Paní Marta, kterou doprovázel její
přítel, okouzlila svým vyprávěním všechny přítomné, pamětnice si vyměňovaly
navzájem své prožitky a vzpomínky. Pak teprve následovala beseda i pro
ostatní účastníky ve společenském sále Oázy. Paní Marta povstala a mluvila.
Mluvila o tom, že řadu let jezdí mezi děti do škol a snaží se jim svou
osobní výpovědí říci, co jako dítě musela prožít , že jí byli zavražděni
oba rodiče v Osvětimi jen proto, že byli Židé. Mluvila o svém vlastenectví,
o úctě k prvnímu československému prezidentovi . Mluvila o tom, že není
pravdou to, co se tvrdívá – že se občané Protektorátu
poddali a nevedli žádný odboj. Uvedla konkrétní příklady statečnosti a
odboje svých dětských spoluvězeňkyň z Heimu č.24 (obydlí pro cca
30 dívek) v Terezíně, dala nám k prohlédnutí knihu kreseb 12 leté dívenky,
Helgy Weissové (nyní Hoškové) , která život v Terezíně kresbami
dokumentovala a doprovázela jimi svůj deník. Obojí se zachovalo díky tomu,
že je její strýc zazdil do jedné ze zdí v Terezíně. Paní Helga Hoškováse
po válce stala malířkou. Mluvila také o hrůzné noci ze 7. na 8. března
1944, kdy v den narozenin T.G.M. bylo téměř 4000 českých Židů zavražděno
v plynových komorách v Osvětimi. Tito vězni stáli před plynovými komorami
plně si vědomi toho, co je čeká a zpívali naši státní hymnu. Mluvila o
statečnosti dívky z Heimu 24, Hanky Hánové, dcery Němce a Židovky, který
se přihlásil k nacismu a s její matkou se rozvedl.
V Terezíně ji vyhledal, přinesl jí bochník chleba, o který se se svými
kamarádkami rozdělila tak, jak se o jídlo dělily všechny. Při druhé návštěvě
jí otec nabídl, že ji nechá převézt na bezpečnější místo a ona to odmítla
– buď všechny nebo nic. Bochník chleba jí už nedal, zahynula v Osvětimi.
Na výpověď paní paní Marty Kottové navázaly 3 dosud žijící lidické ženy – paní Skleničková, paní Cábová a paní Kalibová.
Paní Skleničková vyprávěla o krutém životě polských vězeňkyň v KT Ravensbrück. Říkalo se jim mezi vězeňkyněmi králíčci, tedy pokusní králíci. Na nich němečtí „lékaři“ dělali své pokusy – „operace“ na nohou, kdy jim do způsobené rány zanášely infekce, aby pak zkoušeli různé léky k jejich likvidaci, nebo jim odebírali z nohou svalstvo……..Paní Skleničková jako 16 letá dívka (o 3 měsíce unikla jisté smrti s ostatními lidickými dětmi v Chelmnu) byla v KT mezi Polkami, které ji chránily a jedna z nich zachránila i její maminku před transportem do vyhlazovacího tábora.
Paní Cábová vyprávěla o svých prožitcích v noci z
9. na 10.června 1942, o tom, jak si němečtí vojáci rozsvícenými světly
(navzdory nařízenému zatemnění) v lidických domech označovali
ty, odkud již obyvatele vyvedli , jak byly s maminkou po oddělení
od tatínka odvedeny jako jedny z prvních do školy v Lidicích, jak
musely odevzdat do pytlů u vchodu do školy peníze a cennosti a jak
naposledy viděla Lidice - křik a chaos, pobíhající dobytek,
rozsvícená okna, ve kterých byly peřiny, kusy nábytku…….Také vyprávěla
o hrůze matek lidických dětí, když jim děti byly v kladenské reálce po
třech dnech nocování v tělocvičně na slamnících, po měření lebek
, zjišťování barvy očí a výslechu matek o prodělaných chorobách dětí,
odebírány, o dětském křiku, pláči….Ze 105 dětí se vrátilo jen 17.
Její vyprávění pokračovalo vylíčením tříletého života v KT, kdy všechny
ženy doufaly ve shledání se svými rodinami, se svými dětmi. Nikdo z ostatních,
ani nově příchozích vězeňkyň, jim neřekl, že Lidice neexistují
a že muži byli zavražděni. O osudu dětí však ani ony nevěděly. Mělo se
za to, že byly dány na náležité vychování, ale že většina z nich (82) byla
zavražděna plynem v polském Chelmnu tři týdny po vyhlazení
Lidic, v té době nikdo ještě nevěděl. O zkáze obce a mrtvých lidických
mužích se lidické ženy dověděly až při návratu z KT na hraničním přechodu
v Cínovci.
Na vzpomínky paní Cábové navázala paní Kalibová.
Vzpomněla trpký osud paní Anny Kohlíčkové , rozené Horákové, na to,
jak jako jediná žena z rodu Horáků nebyla zastřelena v Kobylisích
spolu s ostatními 13 členy této rozvětvené rodiny, protože byla ve
vysokém stupni těhotenství . Porodila dcerušku již 19.června 1942 a asi
po 14 dnech byla poslána na výslech na Pankrác . Po návratu její své
dítě již nikdy nespatřila. Byla poslána za ostatními ženami do KT, kde
byla vystavena výčitkám některých z lidických matek , že za jejich utrpení
může její bratr – Josef Horák, který spolu s Josefem Stříbrným odešel na
sklonku r. 1939 bojovat za svobodu nejprve do Francie a po jejím obsazení
do Anglie k RAF. Paní Kalibová uvedla, že důvod pro vyhlazení Lidic
bylo to, že se po atentátu na R.Heydricha, který ihned po svém nástupu
do funkce protektora začal likvidovat elity českého národa , nepodařilo
atentátníky vypátrat, a tak v den pohřbu R.Heydricha navrhl K.H.Frank jako
odvetu vůči českému národu vyhladit jednu českou obec z mapy světa.
Lidice byly vhodné. Obec nebyla ani velká, ani malá, byla v údolí
(nebylo tedy na ni vidět z okolních vesnic), byla poměrně bohatá
a vyspělá. Pojítkem mezi atentátníky a Lidicemi byl údajně dopis, který
zaslal ženatý muž, Václav Říha své milé Anně Maruščákové do
továrny továrníka Pály a kterým se chtěl z mimomanželského vztahu vyvázat.
Dopis měl vzbudit ve slečně Maruščákové dojem, že Říha (podepsaný Milan)
pracuje v odboji. Při výslechu Anna Maruščáková na gestapu vypověděla
také to, že Říha se jí jednou ptal, zda zná někoho z Lidic a že má
vyřídit Horákům pozdrav od Pepy, že je vpořádku. V tom spatřilo gestapo
možnou souvislost s pachateli atentátu. Ale ani po razii v
Lidicích u rodin Horákových a Stříbrných však nebyly nalezeny žádné
usvědčující důkazy.
Paní Kalibová vyslovila to, co dosud leží
jako černý mrak nad Lidicemi. Josef Horák a Josef Stříbrný nebyli
v Lidicích dosud přijati a jejich osobní hrdinství a vojenská čest,
která jim velela odejít bojovat proti nacismu nebyla ani Památníkem Lidice
důstojným a trvalým způsobem oceněna. První výstava , která popsala
jejich osud jak válečný, tak poválečný byla instalována až v letošním roce
a trvala pouhé 2 měsíce . Příští rok, kdy uplyne
od jejich narození 100 let, je proto nutné uctít jejich
památku a vzdát jim poctu nejen stálou expozicí věnovanou
jejich válečnému i poválečnému osudu, ale také důstojným pomníkem
. Důvod, že na to nemá Památník Lidice finanční prostředky a že se na schůzi
ZO ČSBS Lidice, konané před 2 dny „rozhodlo“ o jakési destičce umístěné
na zdi v muzeu , není přijatelný.
Po ukončení vyprávění , požádala paní Zdenka Kotková
všechny přítomné o společnou fotografii pro dva přátele Lidic ze zahraničí
– pana Stephana D. Mc Neala , který v letošním roce podnikl pochod
Lidice-Distomo, řecké obce zničené 10.6.1944, a pana
Alana Gerrarda ze Stoke on Trent, kde sir Barnett Stross mezi horníky
inicioval po vypálení Lidic sbírku na vybudování Lidic nových - Lidice
shall live!
Kromě lidických účastnic přijela na toto setkání
také dcera pana Maxe Fraenkla, paní Eva Feuersteinová, která se sice narodila
až po válce, ale cítí vděčnost vůči lidickým ženám za záchranu
života svého tatínka. Pan Max Fraenkl byl vězněn nejprve v Mauthausenu
a po té v Sachsenhausenu. Na konci války se na pochodu smrti a zcela
vysílen dostal s ostatními vězni do lesa, do kterého doputovaly vězeňkyně
z Ravensbrücku. Byly to lidické ženy, které o něj pečovaly a tím mu zachránily
život. Paní Eva říká, že díky této péči , se mohla narodit. Její tatínek
měl koželužskou továrničku a po válce pozval jednu z lidických žen, paní
Boženu Kovařovskou k sobě a své rodině. Paní Eva dlouho nevěděla, že paní
Kovařovská není její vlastní tetou a když byly vystavěny nové Lidice
a paní Kovařovská dostala domek, jezdila k ní na prázdniny. Tady se kamarádila
hlavně s děvčaty Muselovými , Zdenkou a Laďkou. Díky naprosté shodě náhod
se na této besedě po půlstoletí znovu setkaly.
Co říci závěrem? Bylo to krásné setkání lidí, kteří přežili válečné hrůzy, ale kteří mají ve svém věku stále dost síly a odpovědnosti předávat dalším generacím svá poselství – nevzdávat se, být vlastenci a ctít hrdiny své země.