70 let starý novinový článek     pod názvem "Páteř českého pilota zlomena".
 

    Vyšel v Britském tisku Western Daily Press – v pátek 21. ledna 1949 a  o den později v Bath Chronicle and Weekly Gazette. V článku se píše:
 

     "Evidence o identifikaci byla předána soudnímu lékaři, panu Johnovi Seymourovi Williamsovi v    Chipping Sodbury v Ceremoniálním hrabství Gloucestershire Region (Jihozápadní Anglie). Bylo tím otevřeno vyšetřování příčin smrti leteckého poručíka Josefa Horáka (33), Českého R.A.F. pilota, který byl fatálně zraněn při havárii jeho letadla toto úterý. 

    Poručík letectva Josef Horák, který byl dvakrát donucen uprchnout ze své rodné země – jednou před Němci a znovu loni v květnu, protože oponoval Komunistickému režimu, zemřel v Bristolské Královské Nemocnici na šok a vnitřní krvácení doprovázené zlomeninou páteře a mnohonásobným zraněním.  
    Adresa jeho domova byla předána jako 2, Pierrepont Street, Bath. 
    Velitel perutě Albert Douglas Adams - technický důstojník základny R.A.F. v Colerne, předal soudnímu lékaři evidenci o identifikaci. Soudní vyšetřování bylo odročeno na 7. února." 
 

 

 

    Tolik strohá novinová zpráva o Letci z Lidic, který celou válku nasazoval svůj život v boji proti nacismu. Od jinošského věku toužil po létání a díky jeho sportovním aktivitám se nakonec k letectvu dostal. Jeho povolání se mu však stalo, osudným.
 

    Štábní kapitán letectva Josef Horák absolvoval po válce Vysokou školu vojenskou a stejně jako škpt. Josef Stříbrný poté působil jako referent 1. oddělení velitelství letectva hlavního  štábu MNO.
    28. října 1945 byl povýšen do hodnosti majora.

    Po únorovém převratu byl ale přemístěn z Ministerstva národní obrany k Leteckému učilišti v Prostějově, kde vyučoval pilotáž.

    Jako důstojník - Benešovec, pro něhož byl nový režim nepřijatelný však 12. dubna 1948 odchází ilegálně do Británie podruhé.
 
   Zatímco byl ve své vlasti degradován, v Británii vstoupil opět do služeb RAF. Krátce po tom ale 18.1.1949 při cvičném letu za nepříznivého počasí havaroval a zahynul.

    Je pochován daleko od vlasti na hřbitově Witworth Road Cementery ve Swindonu a my si v lednu 2019 připomenem 70 výročí od jeho úmrtí.
 http://www.lidice.cz/obec/historie/KLIKMAP/DSC00553d.jpg

    Mezi všemi svými vyznamenáními si vysloužil, jako své první, bezprostředně po vítězné bitvě o Británii, „Československou medaili Za chrabrost před nepřítelem“. To  už létal jako palubní střelec u 311 bombardovací perutě.


    Na snímku pořízeném po 28.11.1940 je P/O Josef Horák ustrojen v uniformě R.A.F.  Kovové VR na límci znamená (Volunteer Reserve – dobrovolnické rezervy).

    Nad levou náprsní kapsou má znak jednoho křídla RAF s iniciálami AG (Air Gunner – palubní střelec)
Pod tímto znakem je stužka od zmíněné Československé medaile Za chrabrost. Uniforma se nezachovala, ale distinkce jsou uloženy u rodiny jeho syna Ing. Josefa Horáka ve Swindonu, kde s ním žije i jeho matka Winifred.

    Na pravé kapse má Československý odznak polní pozorovatel – letec (vzor 1923-1953), který vyrobila firma Spink & Son v Londýně, ostatně i jako další válečná vyznamenání.
http://www.vhu.cz/exhibit/ceskoslovensky-odznak-polni-pozorovatel-letec-1923-1953/
 
 Jako palubní střelec, ještě než nastoupil pilotní kurz na bombardér Vickers Wellington, nalétal za tři čtvrtě roku 123,5 operačních hodin nad bombardované cíle: Brémy, Hamburg, Le Havre, Kiel, Ostende, Vlissingen, Essen, Boulogne, Hanover, Duisburg, Wilhelmshaven, Berlin, Brest, Kolin a Mannheim.

 Čest jeho památce.



Pro zpravodaj sepsal Antonín Nešpor  Foto archiv autora.